Per-Åke Holmlander & Tim Daisy: On the A and On the B

daisy_holmlander

Not Two Records MW934-1 / www.nottwo.com / Tid: 36 min.
Per-Åke Holmlander tuba, Tim Daisy d perc (sida B). Insp i Stockholm 28 maj 2014 och Krakow 22 nov 2013.

Vissa instrument tycks mer bundna till sina klanger än andra. Tuban är ett sådant instrument, dess tunga dova klang är omisskännlig och att instrumentet långt tillbaka var föregångaren till kontrabasen är inte alls konstigt. För ändamålet var klangen ypperlig och att begränsa dess roll till det rent taktbärande var tacksamt med hänsyn till svårighet att spela det. Det är ju inget flinkt och lättsamt instrument om man så säger. Det är det heller inte i Per-Åke Holmlanders händer, även om han ofta får det att låta så! Om än han inte i första hand främmandegör instrumentets klangvärld, vilket jag inte tror att han vill, vidgar han dess ljudliga register på ett mästerligt sätt.

På vinylskivans första sida, där Holmlander framför tre solostycken, ger han sig i två improvisationer ut på abstrakta ljudliga äventyr, det susar och spritter, trögflytande klangformationer rör sig i sakta mak, knorrar och knakar, ibland så framtungt att man är rädd att det ska tippa över. Men så spricker det upp, en snabb rännil finner sin väg med fascinerande lätthet. Nya skepnader dyker upp, inte sällan med rent fysiska förtecken då man hör hur Holmlander andas och frustar och bygger in dessa ljud i kompositionerna.

Det tredje stycket är ett exempel på en annan av hans förmågor, den han använder i Swedish Azz där han outtröttligt söker upp melodiskt starka låtar som gruppen sedan dekonstruerar. Samma sak sker här, fast på egen hand, i Dollar Brands trallvänliga Jabulani.

På sidan B får Holmlander sällskap av den amerikanske slagverkaren Tim Daisy. Även han en driven instrumentalist som använder sitt trumset och andra slagverk på delvis okonventionella sätt. Mest intressant är hur de närmar sig varandra rent ljudligt, som vore tuban och slagverken sprungna ur samma källa. Korta rytmiska klanger träder fram, något dämpade i sin framtoning. Bredvid varandra, precis som titlarna berättar, Beside samt Besides.

Magnus Nygren

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *