Modern Jazz Group Freiburg: European Jazz Sounds

modernjazzgroup

Be! Jazz 6121 CD / www.negamusi.com / Tid: 72 min.
Nr 1–11 Raymond Court tp flh, Ewald Heidepriem p, Karl Theodor Geier b, Eberhard Stengel dr. Insp. i Freiburg sent 1950-tal, Nr 12 Court ut, Umberto Arlati tp och Francis Netz ts in, insp 4-5 oktober 1958 i Düsseldorf, nr 13-14 Umberto Arlati tp, Bruno Spörri ts, Heidepriem p, Geier b, insp 26 oktober 1959 i Düsseldorf, nr 15 Barney Wilen ts, Heidepriem p, Geier b, Stengel dr, insp i Düsseldorf sent 1950-tal, nr 16-18 Hans Kennell tp, Gusti Mayer ts, Heidepriem p, Geier b, Peter Baumeister dr, insp. 21 oktober 1963 i Villingen-Schwenningen.

Modern Jazz Group Freiburg är verkligen en hemlighet. De tre Freiburg-musikerna Heidepriem, Geier och Stengel var lokala storheter, som aldrig nådde ut. Trots kvalitén på musiken! Sedan åratal är deras fåtal album omöjliga att få tag i.

De hade nära till Schweiz och Frankrike och bjöd ofta in utmärkta jazzgäster från grannländerna. I de första elva numren blåser den schweiziske trumpetaren och flygelhornisten Raymond Court. De levererar en korthuggen, effektiv jazz i tidens sena bopanda. Kapellmästaren Heidepriem spelar sparsamt, smidigt, fåtonigt och bestämt. Geier och Stengel i kompet visar tidens höga nivå på jazzmusikerna i Tyskland.
Av och till lyser Courts bakgrund i mer traditionell jazz igenom och det låter stundtals mer swing än bop. Men med sina långa eftertänksamma fraser i mellan- och lägsta registren visar han både fin fantasi och modern melankoli. Kapellmästaren höll sig oftast till gruppen som drivande motor, men glänser ändå i några verkligt känslostarka solon.

Skivan finns som LP också, men då utan de sju sista bonuslåtarna. Nu med andra gäster. Den fine tyske trumpetaren Hans Kennel lyser i två låtar. Men bonusspåret som slår allt annat på skivan – och inte bara där – är Round Midnight med Barney Wilen. I ett underbart arrangemang öppnar låten med en sjungande duo mellan Geiers mjuka stråkbas och Wilens varmaste tenorton. Då stråken läggs undan och Wilen kliver fram som solist står tiden still. Tenoren svänger, gråter, längtar och Heidepriem laddar diskret varenda takt tills stråkbasen och saxen åter glider ut i mörkret tillsammans. Ett okänt mästerverk!

Thomas Millroth

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.