Rudy Van Gelder död

rudyvangelder

Legendariska ljudteknikern Rudy Van Gelder har gått ur tiden.

Hans betydelse för utvecklingen av jazzens ljudbild under de senaste decennierna kan inte nog överskattas.

Amerikanen Van Gelder var alltid i framkant när det gäller inspelningsteknik, bland annat var han tidigt ute med att använda den tyska banbrytande mikrofonen Neumann U47. Han experimenterade med mikrofon- och musikerplaceringar för att skapa en känsla av rymd och djup i den totala ljudbilden.

Van Gelders målsättning var att lyssnaren skulle uppleva det som om man befann sig i ett tredimensionellt rum tillsammans med musikerna.

Till skillnad från många andra ljudtekniker var Van Gelder inblandad i varje aspekt av inspelningskedjan – från förberedelse via mastring till det sista steget i processen, där musiken på band överfördes till skiva för pressning.

Många av Van Gelders mest berömda inspelningar var för Blue Note-etiketteten. Han var nära knuten till Blue Note under etikettens mest betydande år och han jobbade sida vid sida med de legendariska producenterna Albert Lion och Francis Wolff.

Van Gelders teknik kom att kallas ”Blue Note”-ljudet.

Van Gelder hann spela in flera tusen jazzsessioner, varav många anses som klassiker, i en karriär som sträckte sig mer än ett halvt sekel.

Bland de många albumen som han skapade för Blue Note, Prestige, Impulse och andra etiketter på 1950-talet och 60-talen ingår erkända klassiker som John Coltranes A Love Supreme, Miles Davis Walkin, Herbie Hancocks Maiden Voyage, Sonny Rollins Saxophone Colossus och Horace Silvers Song For My Father. 1954 komponerade och spelade Thelonius Monk in melodin Hackensack (namnet på Van Gelders första hemmastudio) som en hyllning till honom.

Rudolf ”Rudy”Van Gelder blev 91 år.

Patrik Sandberg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.