♥ Börje Fredriksson: Fredriksson special

fredrikssonspecial

Dragon DRCD 422 / www.dragonrecords.se / Tid: 74 min.
Bosse Broberg tp; Roland Svensson tp; Gunnar Fors flh; Börje Fredriksson ts; Bernt Rosengren ts; Bosse Wärmell ss; Kjell Norlén g; Bo Carlsson p; Göran Engdahl p; Bobo Stenson p; Lasse Werner p; Björn Alke b; Sigge Andersson b; Rolf Olsson b; Ivar Lindell b; Göran Pettersson b; Rupert Clemendore dr; Jan Franzén dr; Ivan Oscarsson dr; Bosse Skoglund dr; Leif Wennerström dr. Insp. från olika platser 1960-1966.

Tenorsaxofonisten Börje Fredriksson från Eskilstuna tillhörde en av de mest personliga och begåvade ”rösterna” på instrumentet, som kom fram i Sverige åren kring 1960. Hit hör även Bernt Rosengren och Bosse Wärmell, som för övrigt också medverkar på denna CD, som är en återutgivning av en LP som först gavs ut 1988. Under sin korta levnad gjorde Fredriksson bara en skiva Intervall (1966) i eget namn. Tre ytterligare outgivna nummer: Summer in Stockholm, Bröllopsvals och In the Blue of the Evening från en live-radiosändning från Nalen 1963 har lagts till på denna CD-utgåva. Övrigt material är inspelningar av radioutsändningar från olika platser, endast ett nummer, Lasse Werners fina Fiskefärd från 1960 är inspelad i studio och var avsedd som ett soundtrack till en film. Musiken spänner mellan åren 1960 till 1966 och ger en bra lyssning till hans utveckling som musiker, kompositör och arrangör.

De avantgardistiska strömningarna under 60-talet med till exempel frijazzen gjorde inget större intryck på honom. Han ingick snarare i en svensk jazztradition som han starkt bidrog till att utveckla och fördjupa på sitt eget kompromisslösa sätt. Utgångspunkten och inspirationen var dock 50-talets hardbop med Coltrane och Miles, men Fredriksson formade tidigt sin helt egna stil som instrumentalist och inte minst som kompositör. På 60-talet blev det allt vanligare att svenska jazzmusiker spelade eget material och Fredrikssons kompositioner tillhör de mer originella med ibland en påtaglig svensk känslostämning. Musik som fortfarande spelas och som hela tiden upptäcks av nya generationer. Av skivans elva nummer är sju originalkompositioner av Fredriksson med titlar som: Expedition 721, Blues för Ann-Katrin, Fredriksson special och Adagio con expressione.

Förutom Fredrikssons genomgående lysande spel, så är det en upplevelse att få höra de andra solisterna och musikerna i de olika konstellationerna: Rosengren, Wärmell (på sopransax!), trumpetarna Roland Svensson och Bosse Broberg, basisten Björn Alke, pianisterna Lasse Werner, Göran Engdahl Fredriksson och en ung Bobo Stenson, för vilken Fredriksson har betytt mycket. Den inledande intervjun som Carl-Erik Lindgren gjorde med Fredriksson 1961 kunde tyvärr lika gärna ha varit gjord idag med en ung och kreativ jazzmusiker med visioner. Situationen som Fredriksson beskriver känns väl igen. En välkommen återutgivning med något av det allra bästa från svenskt 60-tal. Lyssna!

Roger Bergner

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.