Begeistrad över begåvningar uppbackade av briljanta BBB

Sirintip ”Tippan” Phasuk. Foto: Hans Adamsson

Up & Coming Jazz Talents
Nefertiti, Göteborg, 19 januari 2017.

För femte året anordnades Up & Coming Jazz Talents av Bohuslän Big Band, nu med Joakim Rolandson som presentatör. Vill påstå att konserten på ett välfyllt Nefertiti exponerade en riktigt bra årgång. Av den handfull framtidslöften som valts ut, har jag live flera gånger njutit av trumslagaren Adam Ross och gitarristen Olof Wullt. Övriga i ”startfältet”: vokalisten och låtskrivaren Sirintip Phasuk, trombonisten David Engvall, den i Berlin bosatte pianisten Povel Widestrand samt Katrien Hermans från Belgien på kontrabas. Alla behärskade elegant sina instrument. Man framförde vardera två bidrag. I extranumret In A Sentimental Mood, en upphottad version gjord av Phasuk, förenades sextetten finurligt på egen hand.

Bör betonas att BBB lanseras som Europas vassaste storband. Jag som haft förmånen att följa dem i över tjugofem år instämmer. Om de haft säte i någon huvudstad, hade de konstant varit i ropet hos musikälskare, inte minst för att de skyr strömlinjeformade sound. Man går all in vad gäller nya utmaningar. Imponerade allra mest under konserten, gjorde kompet och andre trumpetaren, vilket är liktydigt med Göran Kroon, Yashuito Mori och Samuel Olsson.

Främsta lockbete till årets Up & Coming utgjorde Sirintip ”Tippan” Phasuk, vars debut håller på att spelas in i New York. Förväntningarna kom inte på skam efter de smakprov vi fick, varav Rest In Peace ska rubriceras som innerlig vacker pärla. Hon sjunger lite osvenskt, experimenterar gärna med reverb och textar föredömligt. Musiken låter som drömsk kammarjazz, påminnande en smula om Radka Toneff. Frapperades över hur mogen Tippan redan är som låtskrivare.

Flera av gästerna hade med sig egna låtar och/ eller arrangemang av hög klass, något som påtagligt stimulerade BBB. Fanns mycket värt att applådera extra. Inte minst Katrine Hermans fartfyllda Mingus-tolkning, Povel Widestrands teknik och lyriska passage i ett stycke av Bob Brookmeyer plus ett fylligt storbansbeat signerat Adam Ross i komposition av Maria Schneider. Finalnumret utmynnade i ett j-a drag toppat av orgiastiskt drum battle.

Mats Hallberg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.