Frigjord impro med Phil Minton och Signe Emmeluth

Foto: Heiko Purnhagen

Listen Up!: Signe Emmeluth (solo) & UP Umeå with Phil Minton
Fasching, Stockholm, 12 april 2017.

Saxofonisten Mats Gustafsson är Artist in Residence på Fasching denna vår i en konsertserie som han valt att kalla Listen Up! Först ut var ett historiskt återförenande av en kvartett med den engelska röstekvilibristen, sångaren, improvisatören och trumpetaren Phil Minton tillsammans med Lars Göran Ulander, Elsa Bergman och Sten Öberg. I den ursprungliga kvartetten, som egentligen var Berndt Egerbladhs grupp, som gjorde en omtalad inspelning i Umeå 1969 och som långt senare gavs ut på en cd av Blue Tower Records, ingick basisten Lars Gunnar Gunnarsson, men som på grund av hans frånfälle har ersatts med Elsa Bergman, vilket visade sig vara ett ypperligt val av basist till denna speciella musik.

Kvällen inleddes med ett soloframträdande av den danska altsaxofonisten Signe Emmeluth bosatt i Trondheim. Hon framförde två stycken. I det första arbetade hon med långa toner inom ett begränsat register och cirkulärandning och lät tonerna till slut spricka upp. Konstfullt! Det andra stycket var mer melodiskt orienterat, med en fin ton och ett nervigt och omfångsrikt spel, som bitvis förde tankarna till Braxton. Uttrycksfullt! Man kan ”spela” ett instrument enligt regelboken, men man kan också nyfiket och kreativt utforska det och upptäcka helt nya saker och det är precis vad Emmeluth gör!

Efter en kort paus äntrade kvartetten scenen och förväntan i lokalen var stor.
Minton är en på många sätt helt otrolig artist! Han kan sjunga i konventionell bemärkelse, då obehindrat snabbt mellan flera oktaver. Han kan använda rösten som ett instrument, tala, härma och skapa helt nya ljud, utan att det någonsin blir till en gimmick. Det är kul, det är galet, men hela tiden med en konstnärlig skärpa. Mimik förenas med musikalisk gestik.
”Att han bara orkar” utbrister en entusiasmerad dam vid mitt bord.
Som improvisatör är han lyhörd och inkännande och vet precis vad han kan göra i varje given stund, med rösten eller trumpeten, som han tyvärr inte spelade så mycket på denna kväll.
Men i den bop-iga bluesen Blue Reading spelade han sordinerad trumpet som han växlade med sång. Här hördes också Ulander i ett mycket bra och atonalt färgat solo och det är verkligen helt för varandra idealiska musiker som utgör denna kvartett och särskilt imponerade blev jag av det tighta sampelet mellan Bergman och Öberg, som länge tillhört en mina favoriter bland de svenska trumslagarna.
Bergman inledde en låt med ett solo, bra, rikt och uttrycksfullt och hon spelade en folkmusikklingande melodi som jag förstod var Up Umeå och Minton hakade på med rösten och plötsligt lät han som en fågel, mycket bra!
Så gick det på, händelserik musik med en stor närvaro, i ett enda långt set och den exalterade publiken på ett välbesökt Fasching bjöds också på ett extranummer.

Nu hoppas jag verkligen att den här kvartetten fortsätter att spela, för det var länge sedan jag hörde en så kul och samtidigt så frigjord improvisationsmusik!

Harald Hult, som förestår skivbutiken Andra Jazz, agerade dj denna kväll och förgyllde pausen med väl vald musik ur sina skivbackar.

Roger Bergner

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *