Bredd och spets på Jazzgalan

Grace Kelly. Foto: Gösta Rising

Jazzgalan
Tonhallen, Sundsvall, 5 maj 2017.

Jazzriksdagen, där medlemmar i Riksförbundet Svensk Jazz årligen träffas för att ta del av seminarier, utställningar, workshops, möten och musik, utökades i år med en galakväll. Det blev en hel helg med jazz i Sundsvall under namnet Jazzfesten. Galan var ett resultat av ett stort nationellt samarbete där hela sjutton organisationer från Skåne till Norrbotten medverkade under ledning av Riksförbundet Svensk Jazz och Musik Västernorrland. Före detta verksamhetsledaren, numera ordföranden för Riksförbundet Svensk Jazz, Magnus Thuvesson ledde galan. I en fullsatt Tonhallen presenterades under närmare fyra timmar såväl bredd som spets av det rika jazzliv vi har i Sverige.

Ellen Andersson och Magnus Nygren. Foto: Gösta Rising

Kvällen inleddes med en barnjazzgrupp från Kulturskolan i Sundsvall och länsungdomsbandet LUST under ledning av trumpetaren Fredrik Norén. Gästsolist var det unga amerikanska altsaxofonistlöftet Grace Kelly. Kort därpå delade OJ:s chefredaktör Magnus Nygren ut årets Gyllene Skiva till sångerskan Ellen Andersson för hennes debutskiva I’ll Be Seeing You. Även bandets gitarrist Anton Forsberg fick ta emot en plakett för sin roll som producent för skivan. Ellen Andersson Quartet framförde sedan omarrangerade versioner av två jazzstandards, Gloomy Sunday och I’ll Be Seeing You, från skivan. Kvartetten har ett personligt och luftigt sound.

Modern, melodiös jazz med undertoner av rock och fusion bjöd unga elgitarristen och kompositören Susanna Risberg och hennes trio på. Risberg har sedan debuten jobbat med att raffinera sitt uttryck och de lyriska komponenterna ligger nu i framkant. Sångerskan Miriam Aida med sin grupp Quatro Janelas spelade en mix av bossa, samba och heta afrikansk-brasilianska rytmer som candombé.

Efter paus gjorde Norrbotten Big Band – numera lett av saxofonisten, arrangören och kompositören Jocke Milder – entré på scenen. NBB består av meriterade och profilerade musiker med stark känsla för ensemblespel. Som helhet är det melodiskt och tajt med fritt energiflöde och stor infallsrikedom. Ett antal gäster hade bjudits in att spela med storbandet. Först ut var saxofonisten Jonas Kullhammar. Han trakterade sin braitophone i sin egen komposition, jamsession-rökaren Brittas Bounce från albumet New Kids On the Rock. En av kvällens allra finaste stunder kom under en magnifik Ballad for Bill från soundtracket till ”Gentlemen”. Här fick Kullhammar stretcha ut och visa fina prov på sin lyriska spänst med förtjänstfull uppbackning av blåssektionen.

Isabella Lundgren. Foto: Gösta Rising

Karin Hammar höll lyssnarna i ett tajt grepp med eminenta trombonlicks i en av sina egna kompositioner. Sångerskan Linda Pettersson rev av ett par fina jazzstandards. En läcker version av Fats Wallers Ain’t Misbehavin’ blev minnesvärd. Pettersson utstrålade stort självförtroende på scenen och kändes hela tiden väldigt närvarande. En annan sångerska med ett högst personligt uttryck och rikt register är Isabella Lundgren. Hon har en chosefri, rättfram attityd med pondus i sin roll som vokalist. Vi fick höra en välarrangerad version av Carl Bagges Eudaimonia från albumet Somehow Life Got In The Way. I Johny Mercers I Wanna Be Around i arrangemang av Klas Lindquist fick Lundgren glänsa med sitt röstomfång. Hennes sårbarhet i rösten och den lite dröjande fraseringen leder lätt tankarna till Billie Holiday.

Basisten Georg Riedel skulle enligt programmet ha spelat med sin dotter Sarah men eftersom hon hade fått förhinder fick Riedel snabbt tänka om. Han uppträdde i duo med pianisten Adam Forkelid i dennes komposition New Beginning och senare ihop med hela storbandet i en förnämlig version av sin Alla vi barn i Bullerbyn. Trumpetaren Staffan Svensson kom i sällskap med pianisten Harald Svensson och skapade musik som rörde sig i gränslandet mellan nutida musik, jazz och impro. Duons effektiva, repetitiva, atmosfäriska tonspråk tilltalade och bröt av mot de övriga programpunkterna under kvällen.

Nils Landgren. Foto: Gösta Rising

Sångaren Svante Thuressons stämband åldras med värdighet. Vi fick avnjuta en klockren tolkning av Bill Evans Waltz For Debby. Jazzstandarden The End Of A Love Affair förvandlade Thuresson till The Happy End Of a Love Affair. Under hela konserten fanns det gott om eminenta solister: Jacob Christoffersson på altsax, Robert Nordmark på tenorsax, Adam Forkelid på piano, Danne Johansson på trumpet och inte minst Arvid Ingberg och Peter Dahlgren på trombon.

Galan avslutades storstilat med Nils Landgren som gäst och huvudsolist i flera laddade låtar, däribland Riedels nya Red Horn Sketches, ett verk skrivet till Nils i 60-års present. Milder berömde Landgren för att han aldrig backat för utmaningar.

Ett antal jazzpriser och utmärkelser delades ut under kvällen: Elena Wolay tilldelades Basisten och Karin Hammar Jazzkannan medan Svante Thuresson fick motta Lifetime Achievement.

Patrik Sandberg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.