Jazzens framtid presenterade sig på årets Bangen

GUBB och Jonas Kullhammar. Foto: Anders Wenström

Bangen Jazz & Blues Festival
Sandvikens stadspark, Sandviken, 30 juni-1 juli 2017.

Bangen Jazz & Blues Festival i Sandviken är som mina löjtnantshjärtan – en perenn upplevelse som verkar bli vackrare för varje år. För 27:e (!) gången lockade Bangen med välmatat program med något för varje smakriktning. Och med det mesta för alla. Den lååånga traditionen till trots så blev det bestående intrycket att jazzens framtid redan är här – mer om det strax.

Efter uvertyr med Ulf Werre & Klas Lindquist på onsdagen presenterade festivalgeneralen Peter Fredriksson och hemvändande trumpetaren Nils Jansson en ”grand opening” med Sandviken Big Band och Randy Breckers trumpet som magnifik förstärkning. Dessutom bjöd man på ett knippe musikaliska blomster med stor spännvidd – från Malene Mortensens skönsång via finske trumpetaren Jukka Eskola Soul Trio till det färgsprakande musikkollektivet Sallyswag med sin brygd av folkton, afro beats, R&B, rap och mångsidigt musicerande, där spelmanstradition möter storstan.

Men åter till framtiden. Lördagen serverade ytterligare en mångfacetterad anrättning där inledningen med GUBB (Gävleborgs Ungdoms Big Band) tillsammans med Jonas Kullhammar och alla hans saxar satte en ton av rosenkindad fräschör med rasande skickligt storbandsspel. Under Bertil Fälts ledning har storbandet GUBB – eller snarare talangfabriken GUBB – välförtjänt gjort sig ett namn internationellt. Svenska mästare är de redan …
Jonas blev ett med bandet och levererade en rikhaltig katalog av nummer. Han luftade till exempel sin tandemsopran ”Britta” i Hommage to George Braithe – till saxkonstruktörens ära. Dessutom framförde Kullhammar och GUBB ett specialskrivet original – Gasen i botten, gubbar – med ett dråpligt galet ”gruppsamtal” mellan bassaxofon, baryton och bastrombon. Och ovanpå det Jonas underbara Ballad for Bill från filmmusiken till ”Gentlemen”. Det är verkligt hoppingivande att live få uppleva flödet av jazztalanger som Gävle/Sandviken-regionen får fram. Tack för insatsen!

Den där inledningen dröjde sig sedan kvar i min upplevelse, alltmedan man kunde avnjuta Vivian Buczek med Martin Sjöstedts trio (Niklas Fernquist och Johan Löfcrantz Ramsay fullkomligade) framföra låtar som Ella Fitzgerald satt sin egen prägel på, bland annat Ellingtons Prelude to a Kiss och The Man I Love, båda med en touch som fick några hår att stå på ända.
Ekdahl Bagge Big Band – där Martin Sjöstedt bytt pianot han trakterade bakom Vivian Buczek mot en storbandsbas – fyllde upp scenen på nytt med sedvanligt tight välljud och laddade arrangemang signerade bland annat Calle Bagge – som i öppningsnumret Ask Me med ett blixtrande sopransaxsolo av Johan Christoffersson. Robert Nordmark tog ledningen med sin tenor i Before You Leave och Fredrik Lindborg (barytonsax) och festivalgeneralen Peter Fredriksson själv (trombon) levererade andra soloinsatser med starka in- och avtryck.

När den härliga sommarsolen över Stadsparken sänkte sig fullbordades programmet med ”Årets hemvändare”, trumpetaren Nils Jansson med kvartett – Jonas Östholm (p), Per-Ola Landin (b) och ytterligare en hemvändande Sebastian Ågren (tr). De spelade huvudsakligen material från albumet Alloy, som släpptes hösten 2016.
Innan det så var dags för kvällens kanske största publikmagnet – Lisa Nilsson tillsammans med Erik Söderlind och hans fjärilslätta anslag på gitarrsträngarna. Det fullpackade festivaltältet fick nog precis vad man önskade och förväntade sig – en kavalkad i frisk blandning av brasilianska tongångar à la Elis Regina, en skönt spikrak blues, ett plock från The Great American Songbook och en uptempo-version av Autumn Leaves. Varpå publiken kom på fötter i applåder över ofrånkomliga hitsen Varje gång jag ser dig och Himlen runt hörnet.

Efter allt detta superproffsiga musicerande satt ändå känslan av det fräscht ungdomliga och framtida från öppningen med GUBB och Jonas Kullhammar kvar allra djupast. Som sagt och spelat: Gasen i botten, GUBB-ar!
Och för allt i världen: Bangen – fortsätt gasa på!

Anders Wenström

3 reaktioner på ”Jazzens framtid presenterade sig på årets Bangen

  1. Kan bara hålla med ! GUBB andas framtid och lämnar ett lätt och glatt hjärta och önskan om mer GUBB på Bangen Jazz och Blues festival

  2. Bra skrivet, men ett förtydligande kanske är på plats. GUBB står för Gävleborgs Ungdoms Big Band, med både Gästrikland och Hälsingland som upptagningsområde. Ungdomarna kommer alltså inte bara från Gävle/Sandviken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.