Patrik Bomans Ambivalent: Soul Searching

pb7 (Plugged)
Magnus Wiklund tb, Amanda Sedgwick as, Max Schultz g, Carl Orrje p, Patrik Boman b, Chris Montgomery dr. Insp. Stockholm 11 maj 2016.

Basisten, kompositören, arrangören, bandledaren och skivproducenten Patrik Boman är högaktuell med sitt band Patrik Bomans Ambivalent och nya skivan Soul Searching, som rymmer åtta läckra Boman-kompositioner i arrangemang av kompositören själv. Stilmässigt bottnar musiken någonstans i gränslandet mellan postbop och 50-talsswing men har samtidigt tydliga bluesinfluenser.

Skivans första spår, T Never Stops, börjar med ”djungeltrummor” och bygger på med bas och piano innan blåsarna småningom slår an ett säreget tema med atonala drag. När så temat övergår i solorundor så framträder ett av de bästa komp jag hört på länge. Och det svänger sanslöst! Down and Out framförs i rasande fart i ett tempo som improvisationsmusiker ofta väljer bort, men icke så i detta fall. Altsaxsolot är utmärkt, trombonsolot funkar fint trots instrumentets otymplighet och pianosolot bara flyter fram. Låten Stomp bjuder på 30-talskaraktär med basen på ett och tre medan trummisen håller sig till att kompa på virvelkaggen. Tvära kast förvisso men olikheterna berikar.
Bluesen kommer till tals i låtar som Rumbling Girl och Blues for Slam. I den förra är det Carl Orrje som briljerar på pianot med ett gäng harmoniskt vidareutvecklade bluestolvor. I den senare fyller Max Schultz bluesbägaren till bredden genom ett lysande gitarrsolo med påtagliga influenser från stadsbluesen.

Soul Searching är en riktigt trevlig skiva, som det svänger gott om. Den bjuder på mångfald och omväxling och varje nytt spår är en överraskning.

Leif Linnskog

En reaktion på ”Patrik Bomans Ambivalent: Soul Searching

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *