Från optimistiskt livligt till lyriskt melankoliskt med Lisa Wulff

Foto: Harri Paavolainen

Lisa Wulff Quartet
Klosterkyrkan, Ystad Sweden Jazz Festival, 3 augusti 2017.

Tyska Lisa Wulff Quartet spelade i Klosterkyrkan inför ungefär 80 personer, gruppens första konsert i Sverige. Ledaren, basisten Lisa Wulff, var glad och nervös på samma gång. Det första märktes som väl var mer än det senare. Wulff är en bra basist och hon utmärkte sig särskilt genom sitt snygga stråkspel. Dessvärre nyttjade hon bara stråken vid ett enstaka tillfälle, men då desto mer effektivt och elegant. Mer originellt var användandet av el-sopranbas på tre låtar där Wulff växlade mellan traditionellt elbasspel, ackord och melodier i gitarregistret. Dessutom kryddade hon med effekter.

Trumslagaren Silvan Strauß var möjligen på ännu bättre humör än Wulff. Han spelade på gränsen till det överspelande, men höll sig på rätt sida genom att spela svagt med vispar, starkt med trumstockar och orkestralt med pukstockar. Med ett offensivt och varierat spel försökte Strauß göra det bästa av den eländiga akustiken, som inte gjorde musiken någon tjänst.

Musiken växlade mellan det optimistiskt livliga och lyriskt melankoliska, där Lund med sin kontrapunkt var en av höjdpunkterna.

Thomas Olsson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *