Vilhelm Bromanders Initiativ: Allt åt alla

Signal and Sound (www.signalandsound.com)
Marthe Lea sax, Niklas Barnö tp, Lisa Ullén p, Christopher Cantillo d, Vilhelm Bromander b. Insp i Stockholm, oktober 2015.

Basisten Vilhelm Bromander tillhör en ung generation jazzmusiker som tittar bakåt samtidigt som de öppnar upp. 60-talets frodiga frijazz finns där som ett fundament men han lyckas, liksom exempelvis saxofonisten Julia Strzalek och basisten Elsa Bergman, förflytta det till här och nu. Det är levande, fyllt av glädje – långt ifrån den frustration som frijazzen ibland utstrålar – och utfört med stor närvaro. Bromander står som kompositör till samtliga fem låtar och i titlarna är den politiska dimensionen märkbar, inte minst i Mot kung och fosterland och titellåten Allt åt alla. Låtarna byggs ofta upp av långa nynnbara melodiska teman, inte sällan unisont framförda av Marthe Leas saxofon och Niklas Barnös trumpet. Samtidigt är det en högst varierad musik, ta bara Rockefeller rock som går från balladliknande 30-talsswing till abstrakt impro med fin solobas av Bromander själv och vidare till en återkommande groove. Christoffer Cantillo är i högform, han driver på musiken som i exempelvis grooviga Mot Kung och fosterland samtidigt som han fyller på med infall och detaljer. Niklas Barnö får stort utrymme i ett bra solo i Allt åt alla där Lisa Ullén fyller på i bakgrunden, själv får hon sträcka ut sig något senare. Marthe Lea är bra, men har en ganska undanskymd roll i sammanhanget. Bromander går från klarhet till klarhet, hans sätt att växla mellan svängande groove och fri skavande improvisation är tecken på stor musikalitet. Och han skriver dessutom strålande melodier.

Magnus Nygren

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.