Ellen Andersson Quartet var en fröjd för örat

Ellen Andersson Quartet
Carlstad Jazz/Scandic Winn, Karlstad, 27 augusti 2017.

Redan innan Ellen Andersson hade vunnit Gyllene Skivan för 2016 års bästa jazzutgåva blev hon intervjuad under rubriken Players i februarinumret av DownBeat. Skribenten John Ephland var tydligt imponerad. Sean dess har uppmärksamheten inte minskat, och Karlstadspubliken kunde konstatera att detta inte är oförtjänt. Kvartetten består av fyra musikaliska talanger som förenas och interagerar på ett mycket raffinerat sätt när man presenterar standards ur The American Songbook.

Ljudbilden är luftig. Pianot har fått ge vika för Anton Forsbergs gitarr, som fyller funktionen som ackordinstrument och solistverktyg med stor dynamik, ibland ner till en svag ton, så skör att den kunde brista, Anderssons röst flyter obesvärat på den hetsiga rytmen och det höga tempot i Charlie Parkers Au Privave. I up-tempolåten Billie’s Bounce scatsjunger Andersson, och de övriga har en samspelt lekstuga där Hannes Jonsson får riva av ett extrovert solo som det svänger grundligt om. Tillsammans med Ellen Andersson gör han sedan en duoversion av On The Sunny Side of the Street, som får inleda andra set.

Utsökt trumspel tillhandahålles av Sebastian Brydniak, inte minst i den dystra Gloomy Sunday, där hans klubbor får cymbalerna att understryka stämningen med ödesmättade crescendon.

Glöm ”vokalist med komp” – här är det fyra musiker som jobbar ihop, och det är en fröjd för örat att inse hur mycket som går att göra med låtar som spelats i decennier.

Olle Hernegren

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *