Marius Neset: Circle Of Chimes

ACT (Naxos)
Marius Neset ts, ss, cl, Lionel Loueke g voc, Andreas Brantelid cello, Ingrid Neset fl, Ivo Neame p, Jim Hart vib, marimba, perc, Petter Eldh b, Anton Eger dr perc. Insp. 2-4 januari 2016.

Den i vida musikkretsar väl etablerade norrmannen Marius Neset tillfrågades i slutet av 2014 om han ville ta sig an uppdraget att komponera, arrangera och framföra en nyårskonsert på Kölner Philharmonie i Köln. Han åtog sig uppdraget och satte samman en internationell grupp skräddarsydd för projektet. I det tidigare projektet med London Sinfonietta som ledde till albumet Snowmelt, hade han ju helt använt sin ordinarie kvartett. Här beslöt han sig för att utöka den med cello, vibrafon, marimba, gitarr och flöjter. Det färdiga verket uppfördes på nyårsdagen 2016 inför en publik på 1 500 personer. De följande tre dagarna ägnades åt att återge konserten i en studioinspelning, som förlades till Village Studios i Köpenhamn och ledde till detta album.

Inledande stycket Satellite innehåller en klockklang, symboliserande nyårsklockorna, som återkommer senare på andra spår. Albumet döptes till Circle of Chimes och syftande på det cirkulära mönster som uppstod när en liten förskjutning i den monotona klockans tonhöjd gjordes, förklarar Neset i ett programblad. Han beskriver också hur personliga förändringar i hans liv inspirerade till mörka, melankoliska stämningslägen.
Det lilla formatet till trots framstår det som ett konstmusikaliskt orkesterverk med komplex orkestrering, lite som ett andra steg efter Snowmelt och mera helintegrerat. Det känns genomkomponerat och välrepeterat och låter sig svårligen placeras i något befintligt genrefack. Innehållet är fragmentariskt ett kalejdoskop av olika musikstilar, såsom jazz, fusion, klassiskt, world, lite Zappa och avantgarde. Resultatet kan med fördel avlyssnas sammanhållet som en svit.

Ett annorlunda kammarmusikaliskt stycke sticker ut för sin mer intima karaktär, kallat Prague’s Ballet, med mycket lyriskt och känsligt spel av Neset på sopransax, Lionel Loueke på gitarr, Andreas Brantelid på cello och, i den introduktion som föregår stycket, Ivo Neame på piano.

P-O Larsson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *