Lars Danielsson: Liberetto III

ACT (Naxos)
Lars Danielsson b, ce, pi, gimbri, Grégory Privat pi, Fender Rhodes, John Parricelli g, Magnus Öström dr, perc. Gäster: Arve Henriksen tp, v, Dominic Miller g, Hussam Aliwat oud, Björn Bohlin engl horn, oboe d’amore, Mathias Eick tp. Insp. i Tia Dia Studios, Mölnlycke 2016.

Pianisten Tigran Hamasyan har slutat och ersatts av Grégory Privat, men i övrigt är Lars Danielssons grupp sig lik. Den lyriska melodiken är intakt, likaså det kammarmusikaliska anslaget och det lyhörda samspelet.

Precis som på de två föregående albumen är det en atmosfärisk jazzmusik som reser jorden runt och gärna besöker olika folkmusikaliska traditioner, företrädesvis arabiska och spanska. Det märks inte minst på att Magnus Öström använder sig av slagverk lika mycket som ett reguljärt trumset.
Det här är en samspelt kvartett som klarar sig utmärkt på egen hand men att den gästas av Arve Henriksens och Mathias Eicks trumpeter, Dominic Millers gitarr, Hussam Aliwats oud och Björn Bohlins oboe d’amore och engelska horn berikar förstås ljudbilden.

Allt är ypperligt framfört och sympatiskt på alla plan men ändå håller det inte riktigt hela vägen. Mellan den vackra mystik som frammanas i Agnus Dei och den lojt sublima pianoballad som avslutar albumet hamnar musiken stundtals i en välmenande menlöshet. Spår som Lviv och Sonata in Spain är, hur verserade och sirligt utbroderade de än må vara, inte mer än bagateller man tycker sig ha hört förr.

Dan Backman

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *