Per Gärdin: History of the Lisbon Chaplaincy

Creative Soruces (creativesourcesrec.com)
Per Gärdin ss as, Pedro Lopes slagverk, turntable, Rodrigo Pinhero org. Insp. i St George-kyrkan i Lissabon den 29 september 2013.

Alla rum, allting som finns omkring musiken är förstås medspelare. Fast ibland tar jakten på det perfekta ljudet bort den aspekten. Var det egentligen det John Cage ville påpeka med sitt komponerade stycke 4’33” som ju bara är två långa pauser? Av och till dyker inkännande musiker upp som vill ta till vara dessa slumpartade medaktörer. Och därmed tar de till vara en hel del av ljudkonstens erövringar. Per Gärdin, Pedro Lopes och Rodrigo Pinhero har bjudit in ett kyrkorum i Lissabon. Ekot är enormt, ljudet blir som en stor luftig bulle. Efterklangen är betydande, alla musikerna spelar lika mycket med efterbilden av sig själva. Och då gäller helt andra förutsättningar än på en vanlig scen. Gärdins saxofon rör sig som en tecknares penna, där byggnadens diffusa rum på något vis ska avbildas fast stora delar av den befinner sig i halvmörker. Han låter oss ana, prövar, reagerar. Slagverket kastar av och an hårda försök mot konstruktionen, som om det ville efterlikna något sådant i själva musiken. Orgeln är helt övermodig, då den tänker sig vara rummet, och fylla det med olika färger. Och tillsammans lyckas alla tre hålla mig kvar i ett rum jag aldrig sett, bara hört.

Thomas Millroth

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.