Diverse artister: Spiritual Jazz 7: Islam

Jazzman (www.jazzmanrecords.co.uk)

Det brittiska finsmakarskivbolaget Jazzman har specialiserat sig på att ge ut svårtillgänglig funk och jazz. En stor mängd singlar, men även genomarbetade samlingar som Spiritual Jazz-serien som i sitt slag är svårslagen. Alla sju utgåvorna präglas av ett grundligt urvalsarbete, tematiskt placeras band och artister under samma paraply. Skivorna fungerar som en upptäcktsfärd, med kända namn bredvid obskyra hemligheter. Marginaliserade, men relevanta, artister väljs framför de redan exponerade, givna namnen. Stimulerande krockar dessutom, som på volym 3, med europeiskt tema, när svenska trumpetaren Jan Allan har sällskap med, bland andra, Albert Mangeldsdorff och Jef Gilson.
Konceptet på sjunde utgåvan är jazzmusiker, främst från USA, som inspirerats av islam. Ett ganska luddigt tema egentligen, i vissa fall är det glasklart att låtarna hämtar näring i Afrika eller Mellanöstern, några gånger känns det mest som kopplingen till islam är att musikern i fråga har döpt om sig till ett muslismskt namn. Men det är, som vanligt, riktigt bra låtar och jag letar vidare, entusiasmeras av musiken. Kopplingar mellan andlig jazz och icke-västerländsk musik fanns för övrigt redan på volym 1, med låtar av Lloyd Miller och egyptiern Salah Ragab.

Extra kul, i våra öron, att tre låtar har spelats in i Sverige. Svängiga The Camel med Idrees Suleiman, där en helt gäng svenskar medverkar, en Sveriges Radio-inspelning med trum-blås-duon Sabu Martinez och Sahib Shihab och ett nedkortat jam med oud-spelaren med mera Abdelrahman Elkhatib och Solar Plexus, inspelat 1972. Elkhatib, som fann kärleken i Sverige, växte upp i Kairo och komponerade Saudiarabiens nationalsång. Det finns även en låt från en skiva inspelad i Köpenhamn, med Emmanuel Abdul Rahim, en bunt danskar, och annat folk. Mest imponerar Christian Sievert på gitarr.

Annat som fastnar är kosmiskt saxofonspel av Maurice McIntyre, en tidig Yusef Lateef och suveräna låtar med pionjären Ahmed Abdul-Malik och East New York Ensemble de Music som tyvärr bara gjorde ett album, på Folkways 1974. ENYEDM, med slagverkaren och blåsaren Bilal Abdurahman i spetsen, spelar en turkisk folkvisa i freeformtappning. Abdurahman var även en av musikerna kring Abdul-Malik som redan i slutet av 50-talet förenade jazz och musik från andra världsdelar. Pionjärer värda att upptäckas på nytt.

PM Jönsson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *