En mycket givande afton med Jacob Karlzon Trio

Foto: Qlaez Wennberg

Jacob Karlzon Trio
Nefertiti, Göteborg, 10 februari 2018.

Det är välfyllt – om än inte knökfullt, som när Grammisvinnarna Goran Kajfeš Subtropic Arkestra gästade – när en av Europas mest personliga pianister kommer på besök till Nefertiti. Jag har hört honom live ett antal gånger och varje gång berikats som musikälskare. Fjärde konserten under pågående turné är definitivt inget undantag. Ödmjuke Karlzon påpekar att han trivs ypperligt här, vilket inte minst beror på de skivproduktioner han gör i närliggande Nilento Studio. Denna gång har han valt att samarbeta med nygamla bekantskaper, nämligen den danske basprofessorn Morten Ramsbøl och mångsidige trumslagaren Rasmus Kihlberg. Repertoaren är nästan uteslutande hämtad från senaste albumet Now. Låtskrivaren som spelar allt ifrån Debussy till U2, är originell i och med att han gärna framför längre sekvenser av beatbaserad musik i trioformat. Och i intervaller förmedlas som kontrast impressionistiska akustiska stycken, vars meditativa sound får mig att sluta ögonen. Således uppvisas ett fritt och angenämt förhållningssätt till jazz.

Trion har med sig egen ljudtekniker, vilket kan förklara en stundtals överdimensionerad volym. Den feta ljudbilden i första set utvanns ur högteknologisk apparatur, med en i flygeln inmonterad synt som katalysator. Rytmikens markering förstärks medan melodierna förlänas behaglig efterklang. En till synes totalt avspänd kapellmästare berättar i omgångar om varifrån inspiration kommit. Mestadels up tempo, pulserande stadig bas, rytmiska tillägg, igenkännbara löpningar över klaviaturen och genomgående en filmisk prägel. Karlzons bländande broderier medan kompet bidrar till helheten i en anmärkningsvärt bunden form. Ett stämningsmättad solostycke av ädlaste valör blir ett avsteg som visar på spännvidden. Monster (tillägnad Trump) tar med publiken på en omskakande oemotståndligt gungande resa. Ösigt värre!

Medvetet eller slump? Om man påstår att trummor och bas mest ”gled med” duktigt på den musikaliska utflykten före paus, genomgår deras status en förvandling i andra set. De tilldelas till och med solistroller. Ramsbøl letar fram pregnanta bastoner med fingrar och stråke. Kihlberg briljerar flera gånger, alldeles särskilt när tablasliknande ljud frambringas. Jacob Karlzon är en mästare på bågar som innehåller rullande flow. Dessa interfolieras på ett hänförande sätt av reflekterande, stillsamma, akustiska kompositioner, vilka ger påtaglig lyckokänsla. En mycket givande afton avrundas med potenta livsbejakande Ultra Light och innerliga balladen Inner Hills. Att de höll igång cirka fyrtio minuter längre än Dizzy-tributen på Nef föregående helg är ett odiskutabelt bevis för den kärlek som alstrades; en fullständig motvikt till senaste presidentvalet i USA enligt humanisten från svenska sydkusten. Citerar ett kvinnligt fan om varför succèn inträffade: ”Tekniken i all ära, men det viktiga är att Jacob hela tiden har själ och hjärta med i sitt skapande.”

Mats Hallberg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.