Big Band Flute lyfte fram jazzflöjten

Foto: Jan-Olav Wedin

Big Band Flute
Konserthuset, Stockholm, 16 mars 2018.

I Big Band Flute – vårsäsongens andra konsert i konsertserien Blue House Jazz – lyfter Magnus Lindgren, Konserthusets husband Blue House Jazz Orchestra och trumpetaren Peter Asplund gemensamt fram flöjten, ett instrument som idag inte är särskilt vanligt i jazzsammanhang.
Giganter som James Moody, Frank Wess, Jeremy Steig, Yusef Lateef, Sahib Shihab, Eric Dolphy, Rahsaan Roland Kirk och vår egen Björn J:son Lindh är några man förknippar historiskt med jazz och flöjt.

Flöjtisten, saxofonisten, kompositören, arrangören och bandledaren Magnus Lindgren har ständigt sökt efter nya utmaningar under sina musikaliska odysséer. Han är lika bekväm med att skriva för klassiska symfoniorkestrar som för större eller mindre jazzensembler. Kvällens konsert speglar flöjtens roll inom musikens olika genrer. Det är på tiden att man lyfter fram flöjten i storbandsformatet. Lindgren har bjudit in den meriterade amerikanska flöjtisten Hubert Laws (född 1938) som tillhört toppskiktet inom det klassiska fältet likväl som jazzen. Han har sedan debuten 1964 släppt ett tjugotal album på etiketter som CTI och Atlantic.

Första avdelningen tar avstamp i den mer traditionella jazzflöjten, den akustiska och swingbetonade som till exempel Frank Wess spelade i Count Basie Orchestra.
De flesta snillrika arrangemangen är signerade Magnus Lindgren. Vi får höra omarbetade versioner av kompositioner som Moe Koffmans Swingin’ Shepherd Blues, Clifford Browns Joy Spring, Hubert Laws hymn Morning Star och Peter Asplunds Love Gets Stronger Each Year.

Sångerskan Kristin Amparo är kvällens andra gäst. På senare år har hon rört sig mot jazzen och får nu glänsa i en uttrycksfull och stark tolkning av Ellingtons In A Sentimental Mood.
Enda gången inramningen bryts är när ett målande stycke av tonsättaren Francis Poulenc framförs med Jan Bengtson som flöjtsolist.

Andra set rör sig mer mot det funkiga och souliga och utgår från Magnus Lindgrens nya platta Stockholm Underground (ACT). Till albumet har Lindgren hämtat inspiration från flöjtisten Herbie Manns souljazz-album Memphis Underground (Atlantic, 1969), det mest sålda jazzflöjt-albumet genom tiderna. Av kliver trummisen Calle Rasmusson och basisten Svante Söderqvist och upp på scenen kliver den tajta rytmsektionen med trummisen Per Lindvall och elbasisten Lars ”Danmark” Danielsson. Daniel Karlsson switchar över från flygeln till sin Fender Rhodes och gitarristen Jojje Wadenius broderar med infallsrika harmonislingor. Minnesvärt blir Hildegunn Øiseths explosiva och makalösa solo på bockhorn i ett Herbie Mann-medley.

Hubert Laws får stå i rampljuset vid några tillfällen under kvällen, dels som solist i till exempel Kurt Weills My Ship men även under några heta dueller med Lindgren. Mest minnesvärd blir hans insats i John Coltranes Moment’s Notice, då han ackompanjeras läckert av Daniel Karlsson som här också bränner av ett solo i den högre skolan. Laws vid det här laget söndersamplade smoothjazziga What a Night! från hans album Family blir i storbandets händer en läckerbit.
Kvällen avrundas efter drygt två och en halv timme med en dansant version av Don Covays Chain Of Fools med samtliga musiker på scenen.

Återigen bevisar radarparet Lindgren/Asplund sin breda kompetens. Storheten ligger i deras känsla att sammanfoga klangfärger, improvisationer och harmonisekvenser utan att det känns övertydligt.
Nästa artist som gästar konsertserien Blue House Jazz är den hyllade och prisade sångaren Gregory Porter som gör ett efterlängtat återbesök på Konserthuset den 9 maj.

Peter Asplund Trio ger för övrigt en hyllningskonsert till kompositören Jerome Kern på Konserthuset den 25 maj.

Patrik Sandberg ​

En reaktion på ”Big Band Flute lyfte fram jazzflöjten

  1. […] Mellan den 16-18 mars gick den 18:e upplagan av Blue House Youth Jazz Festival av stapeln på Konserthuset i Stockholm. Närmare 400 unga musikanter från hela Sverige, musiklärare och medföljande föräldrar, samlades för en festivalhelg fylld av egna spelningar samt seminarier, workshops och konserter med namnkunniga musiker som Jojje Wadenius, Isabella Lundgren, Magnus Lindgren och Ann-Sofi Söderqvist. Från USA gästade också den legendariska jazzflöjtisten Hubert Laws och stjärnsaxofonisten Tia Fuller med sin kvartett. Läs recension från konserten där Hubert Laws gästade Blue House Jazz Orchestra här. […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *