♥ John Zorn Simulacrum: 49 Aspects of Unspeakable Depravity in the Abominable Life and Times of Gilles de Rais

Tzadik (www.tzadik.com)
John Zorn arr cond, John Medeski org, Matt Hollenberg g, Kenny Grohowski dr. Insp i New York februari 2016.

Altsaxofonisten och mångsysslaren John Zorn har sedan 70-talet skapat sig en unik särställning på den amerikanska avantgardescenen. Både genom sin genremässiga bredd och sin periodvis maniska produktivitet. På det egna skivbolaget Tzadik har Zorn sedan mitten på 90-talet gett ut skivor i de mest skiftande genrer och genreöverskridande blandningar av frijazz, avantrock, noise, electronica, elektroakustisk konstmusik, filmmusik med mera och inte minst musik vilken på något sätt är anknutet till judiska kulturarvet. Det finns över 500 titlar (!) att tillgå och en kategori på bolagets hemsida är Lunatic fringe, där Zorn ger udda musiker, kompositörer möjligheter att ytterligare tänja sina gränser. Genom åren har Zorn också skapat ett stort kontaktnät som bistått honom i att hitta talanger och fritänkare i den nya generationen av jazz- och rockmusiker. Att skapa konstellationer byggda på stilmässiga kontraster, olikheter i bakgrund och erfarenheter i ett strukturerat och arrangerat gemensamt uppdrag ofta med inlagda frihetsgrader och improvisationer har varit Zorns signum. Trion Simulacrum med organisten John Medeski – med en lång erfarenhet ifrån olika zornsamarbeten och den egna framgångsrika fusiontrion Medeski, Martin & Woods – samt gitarristen Matt Hollenberg och trumslagaren Kenny Grohowsky – vilka har sina rötter i hårdrockens tyngre och aggressivare genrer som speedmetal och blackmetal – är ett pågående sådant projekt. Zorn har beskrivit gruppen som en uppgraderad och hyperaktiv variant av Tony Willams klassiska Lifetime. Gruppen har släppt fem skivor sedan debuten Simulacrum 2015, alla innehållande massiv, expressiv jazzfusion legerad med blytung metalrock. Tempot är genomgående högt, forcerat med tvära kast och avbrott mellan fria solon och rytmiska, ibland transartade grooves. Allt material är komponerat och arrangerat av Zorn och spelas in live och processas direkt i studion. Kompositionerna är noterade där Zorn genom tecken och signaler ger musikerna momentant utrymme för improvisationer. Ofta har Hollenberg och Grohowski gemensamt förberett och repat in de rytmiska stommarna och möter Medeski först vid inspelningstillfället. Detta ger en speciell autenticitet och närhet i samspelet och skapar en slags organiserad spontanitet, en paradox i sig men typisk för Zorns kollageartade arbetssätt. Och det märks tydligt på senaste skivan 49 Aspects of… att trion blivit allt tightare i sina spelupplägg och där några spår även har en mera sökande och ljusare impressionistisk färgning. Simulacrums högoktaniga, stålbadsfusion både tänjer och flyttar gränser och på så sätt skapar nya spelplaner för experiment och möten som inte alltid är givna och definitivt inte förutsägbara. Fransmannen Gilles de Rais, död 1440, som skivans titel refererar till var en storskalig seriemördare med stort intresse för svartkonst och ockultism. Det senare också något som Zorn fascinerats av, vilket återspeglas i titlarna på trions övriga utgåvor The True Discoveries of Witches and Demons (2015), The Painted Bird (2015) samt Inferno (2015) vilken är inspirerad av August Strindbergs texter.

Ulf Thelander

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.