Förstärkt Elegi gav konsert med touch av folkton

På scen i Karlstad: Elias Stemeseder, Alfred Lorinius, Edvin Lorinius och Karl-Martin Almqvist.


Elegi
Arenan, Karlstad, 24 februari 2018.

När basisten och kompositören Alfred Lorinius fick ett arbetsstipendium av Karlstads Kommun hade han ganska klart för sig vad han skulle göra: en konsert med musik komponerad av honom själv och av brodern/saxofonisten Edvin, samt framförd av en grupp värmländska musiker, med Karl-Martin Almqvist som bandets nestor.

Men den helvärmländska planen sprack eftersom den tilltänkta pianisten fick förhinder. Alfred tog då kontakt med den New York-baserade pianisten Elias Stemeseder som han kände till sedan tidigare, Jodå, en turné i Sverige passade fint för Elias.

– Sen gick jag nästan ett år med olika musikidéer i huvudet. Men jag hade också andra kompositionsjobb förra året så det dröjde tills ett par månader före turnén innan jag kunde koncentrera mig på det här projektet.

Alfred och Edvin spelar ibland på duo under namnet Elegi, och då är repertoaren ofta inspirerad av nordisk folkton och visor av bland andra Allan Edwall och Olle Adolphsson.

– Vi har spelat i kyrkor på somrarna när vi har haft möjlighet att träffas. Det här var vår första jazzklubbsturné tillsammans, och vi ville att det skulle vara en svensk touch på musiken. Sedan har jag lyssnat på Elias och Karl-Martin så jag visste i vilka sammanhang de brukar figurera och hur dom spelar. De är på många sätt väldigt olika, konstnärligt sett, samtidigt som båda är öppna och sympatiska musiker – det kändes som en spännande utmaning att få ihop deras uttryck med vad Edvin och jag gör.

Tre generationer bas: Alfred Lorinius, Hans Backenroth och Silvestre.

Alfred ligger bakom sju av låtarna och Edvin har skrivit fyra, och alla spelades när gruppen kom till turnéns näst sista stopp på Arenan i Karlstad.

Under den sex spelningar långa turnén växte och utvecklades musiken.

– Det var en viktig del av det hela! Vi hade repat intensivt under en dag och redan nästa dag var det turnépremiär. Det kändes skakigt men i efterhand hör jag att det lät bra redan från början. Sedan blev man friare och vågade släppa loss lite mer vartefter, och låta sig påverkas av de olika miljöer vi spelade i.

Förutom Karlstad besökte gruppen också Brötz i Göteborg, Högskolan för Scen och Musik i Göteborg, Tre trappor upp i Tranemo, Glenn Miller Café, Stockholm samt Bullret i Malmö.

I Karlstad fanns basisten Hans Backenroth bland publiken, och för honom innebar konserten ett kärt återseende: den bas Alfred Lorinius spelar på är samma instrument som han själv använde under sin tid i Fredrik Norén Band tidigt i karriären. Basen byggdes på 1860-talet av den franske instrumentbyggaren Silvestre, och den lär ha tillbringat några år på Parisoperan. (Även Ray Brown gillade Silvestre – han spelade på en av ungefär samma årgång som Alfreds.)

Olle Hernegren

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.