Lekverk – 21st century jump

lekverk-ny.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Recension från OJ # 6 – 2008

Det finns ett stilla egensinne, en kombination av allvar och lekfullhet hos flera av den svenska jazzens nykomlingar. Musiken har ofta en udda twist. Jag tänker framförallt på Nils Berg, som gjorde en av förra årets bästa svenska skivor.
Pianotrion Lekverk, med Adam Forkelid piano, Putte Frick-Meijer Johander bas och Jon Fält trummor, är ett annat exempel. Det är en grupp som skapar sina egna regler. Kompositionerna är smart arrangerade och kan leda vart som helst. På den vackra Som om ingenting hade hänt, väntar man sig ett vanligt jazzsolo efter melodipresentationen, men istället stannar allt upp. Musikerna övergår till ett stillsamt ljudplockande på instrumenten, ungefär som i improvisationsmusik – ändå känns det besynnerligt nog inte särskilt experimentellt eller avantgardistiskt. Var inte rädd nu är en annan favorit. Låten bygger främst på en enkel, upprepad tonslinga, som stegras efter hand. Här excellerar inte minst den fantastiske Jon Fält; han lyckas låten igenom vara på samma gång ensemblemusiker och solist.
Precis som arrangemangen är också layouten (helt i vitt) genomtänkt och kul. De tre jazzlejonen har till fotograferingen klätts upp i vita skjortor och kalasbyxor. En anslående syn. Lekverk piggar upp den svenska jazzen. Litet mer temperament hade inte skadat, men utöver det går det inte att klaga på 21st century jump.

21st century jump – Valse Astoria – Som om ingenting hade hänt – Var inte rädd nu – One – Halleluja

Parallell PA 002-2/www.parallell.eu/ tid 45 min

Adam Forkelid p, Putte Frick-Meijer Johander b, Jon Fält dr.
Insp i Stockholm, ingen uppg om när.