Avishai Cohen: 1970

Sony Music
Avishai Cohen voc, b, elb, wah wah b, p, Karen Malka voc, Itamar Doari perc, Tal Kohavi dr, Jonatan Daskal keyb, Yael Shapira cello, Elysaf Bishari oud, elb, Sherrod Barnes g, Julia Klain v. Insp. Paris, april 2017.

Vid sina konserter och på skiva med sin jazztrio har israeliske basisten Avishai Cohen sjungit någon enstaka traditionell sång. På nya albumet 1970 får hans virtuosa basspel en biroll när han tar steget fullt ut och sjunger på alla låtarna. Cohen tolkar både traditionella melodier, sina egna låtar och covers på hebreiska, ladino och engelska. Poetiska stämningar och förtätade, vackra klanger kristalliserar albumets budskap: A Song of Hope.

1970 är ett album med ett direkt tilltal som visar upp Cohens förmåga att sammanföra olika traditioner. En rad influenser som pop, soul, afrikanskt, jemenitiskt, salsa och andalusiskt flätas lyckat ihop och skivan lockar därför en bred publik. Israeliska musiker som sångerskan Karen Malka, slagverkaren Itamar Doari, cellisten Yael Shapira och oud-spelaren Elyasaf Bishari bidrar med lyhörd dynamik och snillrika inpass. Trots stora temposkiftningar andas låtarna hela tiden intimitet, vemod, värme och lyrik och lyssnarna får ett fönster in i Cohens värld. Tydligast visas det i Sei Yona och D’ror Yikra, två traditionella sånger som avslöjar Avishai Cohens djupa koppling till sitt arv. Hetsigare rytmer kommer först i albumets slut, i Eddie Palmieris latinjazzklingande Vamonos Pa’l Monte där rytm och melodi bryter albumets annars så lidelsefulla uttryck och melodik.

Patrik Sandberg 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.