Elise Einarsdotter: Suites for Solo Piano 1-4

Mistral Music (Naxos)
Elise Einarsdotter p. Insp. Rainbow Studio, Oslo 2017.

Elise Einarsdotter frammanar med sitt intressanta pianospel en alldeles specifik stämning vid flygeln. Inspelningstekniken förstärker ärendet och soundet samt tydliggör både harmoniken och de enskilda tonernas klarhet. Musikens atmosfär får genom denna attityd en andlig dimension utan att därför ge ett religiöst intryck. De enskilda styckena ges i och med detta en definitiv världslig existens utan att sorteras in i särskilda fack. Klaviaturanslaget ger tonerna en lyster som, trots sin materiella status, svävar i rummet och mot åhörarens hörselsinne. Musiken är till vissa delar improviserad och till andra något mer notbunden. Men i sin helhet är den fri från fraser och konstruerade licks. Harmoniken är omfattande och uppfattas både som sångbar och melodisk. De enskilda tonerna anslås med lätthet och ljuder klart och tydligt. Ett förhållande som tydligt anger den professionella kunskap som Einarsdotter äger. Som bekant har hon varit anförare för ett antal olika orkestrar som samtliga tilldragit sig intresse. Därtill har hon komponerat musik som också den väckt intresse. Den nya musiken, de fyra delarna i pianosviten, har vissa likheter men är i stort sett varierande i såväl stämningslägen som i melodiskt utförande. Förutom de egna kompositionerna ingår även tolkningar av ett par standardmelodier: Autumn Leaves och Spain som passar väl in i sammanhanget. Autumn Leaves avslutas för övrigt med ett intressant inlån av codan från Cannonball Adderleys och Miles Davis 1950-talsversion av samma melodi. Sammanfattningsvis konstateras att det här är en riktigt fin cd med ett innehåll av känslomässig och intressant musik.

Leif Wigh

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.