Hot house-het jazz på Malmöfestivalen

Malmöfestivalen
Malmö, 10-17 augusti 2018.

Den årligen återkommande Malmöfestivalen innehöll även i år förträfflig jazz. Det traditionella Swingtältet var mellan den 10-17 augusti både ur en jazz- och metrologisk synpunkt ett ”hot house”. Malmö Jazzhouse bjöd på säkra publiknamn som lockade en fulltalig ovationsglad publik i alla åldrar.
Roligast och svängigast var utan tvekan Helsingborgs-överraskningen, pianisten Felix Tani i två skilda grupperingar. Den 14 augusti uppträdde han med Anders Bergcrantz, den numera Malmöbosatte tenoristen Karl-Martin Almqvist och P.A. Tollbom (vars starkt berörande drivande Elvins Jones-influens gör honom till en av Nordens främsta trumfröjder) i Felix Tani Blue Note Tribute.

Malmö Jazz Orchestra – det vill säga Anders Bergcrantz unga handplockade storband med många spirande löften – var en annan träffpunkt den 12 augusti. Den eminente världstrumpetaren bländade i sin egen tricksiga Runeberg och i ett hisnande balladspel i You Don’t Know What Love Is. Visste vi inte det innan så har det klarnat nu efter denna uppvisning.

En annan Helsingborgspåg, Tomas Franck, var inte oväntat en tenoristgigant den 15 augusti med Tani, brorsan Daniel Franck på bas och danske Jeppe Gram på trummor i Felix Tani Quartet. Fast numera får man kanske se Tomas mer som dansk eftersom han levt och verkat i Köpenhamn sedan 1984. Sedan åtskilliga år leder han sin egen Tomas Franck New Quartet (”låter lite mer internationellt”, menar han).
Felix Tani Quartet saluterade Charlie Parkers 94 år i augusti med dennes Buzzy. Det var en öppen session med mycket svängigt högtryck och berörande ballader som Darn That Dream och Miles Davis/Gil Evans Lament, som nästan skriker efter en sångtext. Francks Dexter Gordon/Joe Lovano-influenser fick alla på champagnehumör i It’s You or No One och Take the Coltrane, från den legendariska plattan med Duke Ellington och John Coltrane.
Framför allt imponerade Felix Tanis intressanta inlevelsefulla upplösningar, vilka höll publikens intresse på topp. Alltid med en grundmurad logik och en intellektuell skärpa, som i spelglädjens ymnighet vittnade om en stark Victor Feldman-beundran. Vilken påtagligt ”stänkte över” på Francks eruptiva utspel, och som grupp har de alla möjligheter att bilda en fruktbärande platå i svensk/dansk jazzförbrödring. 59-årige Franck litade hellre till stundens ingivelse än till kända erfarenheter – trots sin världsklass i balans av kunnande, inspiration och aldrig sinande idéflöde i fabulös teknik.

I övrigt märktes avslutande Vivian Buczek och Anna Pauline som bland annat sjöng Just Friends uppbackade av XL Big Band. XL Big Bands ledare, den danske altsaxofonisten Claus Sörensen, hade också skrivit ett intrikat arr till It Could Happen to You.

Malmö Jazzhouse lyckades verkligen träffa rätt i fråga om variation, publiklockelse och på många håll världsklass i utspel.

Christer Nilsson

2 reaktioner på ”Hot house-het jazz på Malmöfestivalen

  1. Swingtältets jazzprogram påminner om Jazz i Malmös stora jazzfest stax före jul varje år på Kungsparken, Swing Inn eller Wallman m fl scener. Den fungerade som ett skyltfönster för det skånska jazzlivet och många unga jazzmusikanter fick speltillfälle.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.