Koverhult, Tommy – saxofonist, flöjtist

(11 december 1945 – 9 december 2010)

”Dom flesta av oss torde vara överens om att Tommy Koverhult är någonting särdeles extra, och något av det bästa vi har i Sverige, när det gäller saxofonister”. Så skrev Lars Westin i OJ:s juninummer 1971.

Han föddes i Stockholm och växte upp i Bromsten. Efternamnet lånades från orten nära Mönsterås i Kalmar län, där hans far hade sina rötter. I 14-årsåldern fick han en altsaxofon av sin far, och det var början till ett liv som jazzmusiker. På ungdomsgården Sunside fick han lektioner av en militärmusiker och han deltog tidigt i en studiecirkel ledd av pianisten Lasse Werner.

Redan efter ett par år bytte han till tenorsax och spelade i olika amatörband på småklubbar i Gamla Stan och fick positiva recensioner efter några framträdanden med en egen grupp våren 1967. Senare samma år anslöt han sig till en studiecirkel som leddes av Don Cherry i Stockholm. I en senare OJ-intervju berättade han, att han då fick lära sig att ”open up”, det vill säga frigöra sig från musikaliska plattityder och vara sig själv. Där inleddes också ett livslångt samarbete med tenorsaxofonisten Bernt Rosengren.

1968-75 var Rosengrens kvartett den ledande jazzgruppen i Stockholm med ett hisnande, kongenialt samspel mellan de två saxofonisterna samt basisten Torbjörn Hultcrantz och trumslagaren Leif Wennerström, och ibland med ytterligare deltagande musiker. Lp:n Improvisationer blev OJ:s Gyllene Skivan 1969, och Notes from Underground 1973 fick samma utmärkelse.

Koverhult framträdde och gjorde skivor även med Rosengrens storband, Staffan Abeleen, Jan Wallgren, Nannie Porres, Claes-Göran Fagerstedt och Herr T och hans spelmän (visartisten Torgny Björk). Parallellt arbetade han som musiklärare; en av hans flöjtelever på 1970-talet var Stefan Isaksson.

Tommy Koverhult med basisten Ove Gustavsson och Leo Lindberg 2007. Foto: Lars Westin

I början av 1980-talet bildade Koverhult en kvintett som enbart spelade hans egna kompositioner. 1983 gjorde kvintetten det årets Jazz i Sverige-skiva för Rikskonserters skivmärke Caprice och turnerade över hela Sverige. 1985 spelade man också in en live-skiva på Nefertiti i Göteborg; Gunnar Bergsten spelade barytonsax, Ove Gustavsson bas, Bobo Stenson piano och Leroy Lowe trummor.

1986 medverkade han i gruppen Soul Train och fortsatte samarbetet med Bernt Rosengren, bland annat i dennes tentett och oktett, där han hade en framträdande roll i album med kompositioner av Kurt Weill, Evert Taube och i Gershwins Porgy and Bess.

Tommy Koverhult spelade i en rytmiskt pregnant stil som framför allt röjde en kärlek till Coltranes musik. Med åren blev hans spel alltmer varmt och ömsint, och hans väl utmejslade solon kunde ha en lyrisk melodik som nästan tog andan ur publiken.

Denne storartade musikant och vänlige person hade som så många inte det ego och de vassa armbågar, som kunde ha gjort honom så vida känd och uppskattad som hans artisteri egentligen gjorde honom förtjänt av.

Artiklar:

Litet porträtt: Tommy Koverhult, OJ 6/1971

Tommy Koverhult vann jazzomröstningen, OJ 12/1982

Blåset började i Bromsten, Svenska Dagbladet, 2005-12-08

CD:

Tommy Koverhult Live at Nefertiti (Dragon)

Tommy Koverhult Trio, Trane to Taube (Ayler Records)

Bernt Rosengren Octet, Plays A Jazz Version of Porgy & Bess (Arietta)

Bernt Rosengren Octet, Plays Evert Taube (Arietta)

Bernt Rosengren Tentet, Plays Kurt Weill (Arietta)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.