Yokada: Stillness & Sirens

Disorder
Alexander Zethson p, Johan Berthling b, Johan Holmegard d. Insp 27-28 april 2017 i Sickla, Stockholm.

Det finns all anledning att hålla koll på pianisten Alexander Zethson. Under senare år har han spelat med Martin Küchen, Cecilia Perssons projekt med Norrbotten Big Band, Trondheim Jazz Orchestra och han kom med soloskiva 2016 samt är medlem i Goran Kajfeš Tropiques. Nu är han aktuell med Yokada, en trioskiva med basisten Johan Berthling och trumslagaren Johan Holmegard, där Zethson skrivit allt material. Sju låtar där Zethsons piano har en framskjuten roll. I hans spel finns en drömsk stämning, inte kopplat till något vackert tillrättalagt, snarare till något expanderande och strålande. Hans många toner glider fram utan att någonsin forceras, i engelskan finns ordet strumming som är mycket passande, dess svenska betydelse, klinkande, är dessvärre alltför belastat med amatörism för att användas i sammanhanget. Rytmsektionen bär musiken exemplariskt i sinnesutvidgande flöden. Ibland till den grad att de skymmer det jazziga inslaget (dock på ett mycket spännande sätt). Som i den stilla Portrait of a Portrait där mina associationsbanor leder mig till Bill Evans som på en och samma gång lyckades låta som en barpianist och som en av jazzens mest fulländade pianister. Coltranes andliga jazz kan man ana i den snabba Every Impossible Revolution. Samtidigt finns ett folkmusikaliskt inslag i flera låtar. Det är en egensinnig musik han spelar den gode Zethson, jazz inlindad i ett andligt, något drömskt och många gånger rent dronande hölje.

Magnus Nygren

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.