Rymden avslutade Stockholm Jazz Festival 2018 på ett värdigt sätt

Foto: Heiko Purnhagen

Rymden
Berwaldhallen, Stockholm Jazz Festival, 21 oktober 2018.

Norske pianisten och keyboardisten Bugge Wesseltoft revolutionerade jazzen med det banbrytande bandet New Conception of Jazz (”nya uppfattningen om jazz”). Det förde den norska elektronikgurun till spetsen för det växande intresset bland jazzmusiker att blanda improviserad jazz med elektronisk dansmusik. Parallellt bröt e.s.t. ny mark med sitt särpräglade sound och sin tydliga vilja att ständigt ta jazzen framåt.

Wesseltoft var sugen på att jobba i pianotriokonceptet igen och hörde av sig till forna e.s.t.:arna Dan Berglund och Magnus Öström och Rymden bildades. Den nya trion utforskar enligt egen utsago det oändliga och det lilla, det kända och det okända – därav namnet. Berglund och Wesseltoft har tidigare arbetat ihop i den elektrojazz-baserade trion Trialogue.

Att musikskapandet har varit en kollektiv process är tydligt trots att Wesseltoft står som upphovsman till merparten av konsertens låtar. Ofta uppnår trion ett närmast telepatiskt samspel: låtarna börjar kontemplativt för att alltmer expandera och slutligen mynna ut i ett själfullt vemod. Konserten inleds med suggestiva Reflections som med sina ambienta ljudlager och dovt ruvande rytmer är ett fint prov på den lyckade kollektiva processen. Energin är jämt fördelad mellan medlemmarna och alla får mycket utrymme för improvisation. Öström lyser i ett längre kraftfullt soloparti bakom sina trummor, Wesseltoft växlar förtjänstfullt mellan sina elektroniska pinaler och pianot medan Berglund ger stadga och virtuositet både med och utan stråke på sin bas. Ett mer konstmusikaliskt uttryck framträder i Dan Berglunds fria exkursion Pitter Patter, där Wesseltoft och Öström målar rika ljudlandskap som landar någonstans mellan Steve Reich och Iannis Xenakis. Wesseltofts kompositioner har en vackrare, mer eftertänksam framtoning, såsom folkmelodiska Skien och The Odyssey. Även Öströms verk Bergen bär det lyriska draget.

Även om Rymden vill undvika att jämföras med e.s.t. gör energin och improvisationen som infinner sig i live-situationen att det blir ofrånkomligt. Lyhördheten mellan Wesseltoft, Berglund och Öström är total. En skiva med Rymden är redan inspelad, färdigmixad och klar och kommer på Bugges eget bolag Jazzland i början av 2019.

Konserten var minst sagt en äventyrlig resa i rymden och ett värdigt avslut på en mycket lyckad Stockholm Jazz Festival årgång 2018.

Patrik Sandberg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.