Trondheim Jazz Orchestra: Happy Endings

Odin (Border)
Sofia Jernberg voc, Eivind Lønning tp, Øyvind Brække tb, Fredrik Ljungkvist ts, cl, Espen Reinertsen ts, bcl, Eirik Hegdal bs, as, cl, Oscar Grönberg p, Ola Kvernberg vi, Ståle Storløkken hammond, Ole Mårten Vågan, b, Gard Nilssen dr, Håkon Mjåset Johansen dr. Inspelad i Athletic Sound, Halden, Norge 2017.

Trondheim Jazz Orchestra har samarbetat med många inhemska och utländska musiker under orkesterns 19-åriga existens. Det har resulterat i oräkneliga konserter och en mängd album. En snabb koll på deras tio populäraste låtar på Spotify uppvisar en musikalisk variationsrikedom inget svensk storband kan matcha. Inte ens Fire! Orchestra.
Den mest avlyssnade låten, en söt ballad gjord i samarbete med den norska trion Kobert, kontrasteras mot intrikat arrangerad orkestral jazz, impro, hiphop, r’n’bb och rock.

Happy Endings är orkesterns tjugonde album och är en mer renodlad men ändå bångstyrig rundresa i jazzens alla möjliga och omöjliga uttryck. Kompositör och kontrabasist för det hela är Ole Mårten Vågan och i den orkester som satts ihop denna gång hittar vi Sofia Jernberg och Fredrik Ljungkvist. Jag kan inte urskilja Ljungkvist i den allmänna villervallan men Jernbergs infallsrikt ordlösa sång bidrar starkt till det mestadels lyckade resultatet.

Åtta intensiva spår med vitsiga titlar som Me Tar Sand, You Jane blir lite för mycket av det goda men det går ju lätt att dosera lyssnandet. Inflytandet av Frank Zappa är uppenbart i flera spår men jag tycker mig även höra ett släktskap med Carla Bley. De är ju inte helt väsensskilda. Orkestrala partier sammanfogas fint med kollektiva ut- och sammanbrott och individuella solon. Ståle Storløkkens distade hammond är skönt störig mot slutet av Slob Rock.

Dan Backman

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.