♥ Natural Artefacts: The Crux

LJ Records (Naxos)
Anton Jonsson slagv, Merje Kägu g, Susanna Lindeborg p, elektronik, Per Anders Nilsson Octatrack programming, live elektronik. Insp. Studio Epidemin, Göteborg juni 2018.

Här finns två lägen som betecknar ytterkanterna på musikplanen. Å ena sidan den lugna balladliknande litet nonchalant jazziga men ändå drömmande sorten. Den låter som en blandning av sorg och vila. We Have Sung for You är en sådan låt som vaggar in mig i rörlig avspänning. Och den andra sidan är en jazzrockig känsla som är litet bråttom, nonchalant svängig och som visar hur väl alla behärskar mediet. Inget är tråkigt fast det låter så bekant. Dessemellan rör sig musikerna i ett slags gnistrande medium tempo. Pianot skimrar i kapp med cymbalerna och alla gör allt för att skapa spänningar utan att ta i för mycket. Det är mycket välgjort och njutbart. Annars varierar musikerna olika format för att skapa skilda stämningar. Trots allt är detta inte en abstrakt musik à la fri impro. Konkreta krokar i jazzens berättarlust ligger ständigt ute. Ett gitarrsolo är då som en promenad eller en orientering i okända trakter. Pianot är som en utforskning av gamla kända lokaler för att hitta något nytt, vilket oftast sker. Och här läggs också en hel del effektiv elektronik till. Ibland tätnar det ordentligt och varje musiker får spänna sig till max. Särskilt intressant tycker jag det är att höra Linderborg svänga varsamt för att plötslig landa i total turbulens. Starkt. Det säger också en del om pulsen på skivan. Fritt överraskande och samtidigt riktigt tung förankring i 60- och 70-talets jazz. Även i de lugnaste tempi kan gruppen svänga så att en tappar andan för en sekund.

Thomas Millroth

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.