Roland Keijser 1944–2019

Foto: Christer Landergren

Saxofonisten, klarinettisten, flöjtisten och kompositören Roland Keijser har lämnat oss efter en tids sjukdom. Han föddes i Mockfjärd och växte upp i Grängesberg, men var sedan länge bosatt i Uppsala. Keijser rörde sig obehindrat mellan olika genrer och stilar utan att någonsin förlora sitt personliga uttryck. Hans långa och brokiga musikerbana i olika grupper och sammanhang, där bara några kan få utrymme här, tog sin början i slutet av 60-talet, då han ingick i Kurt Järnbergs kvintett. Den rymde bland annat progressiv rock, världsmusik, svensk och marockansk folkmusik, jazz … eller allt på en gång.

I slutet av 60-talet hade Keijser sin egen kvartett som spelade en fri musik och denna blev sedan grunden till en av 70-talet viktigaste grupper inom den svenska proggen, Arbete & Fritid. Samtidigt ingick han även i gruppen Gunder Hägg/Blå Tåget. Hans stora intresse för folkmusik ledde till ett nära samarbete med fiolspelmannen Anders Rosén, där Keijser spelade sopransax. Bland jazzvännerna vet jag att han uppskattade att spela med pianisten Gösta Rundqvist.

Av alla grupper minns jag särskilt den duo han hade med trumslagaren Raymond Strid, musikalisk frihet och kommunikation på högsta nivå. Jag minns också med glädje samarbetet vi hade under Werner-Lindgren projektet som resulterade i en skivproduktion.

Keijser hade, som få andra, en enastående förmåga att kunna knyta ihop skilda musiktraditioner på ett naturligt och självklart sätt och att hitta övergångarna mellan det som förenar musik från olika kulturer, något som också präglade hans eget komponerande. Keijser var musikanten som lika gärna spelade amerikansk jazz som traditionell folkmusik från Marocko eller Dalarna och han gjorde det med den djupaste kunskap om musikens innersta väsen. Han besatt en gedigen musikalitet och kunde verkligen improvisera och virtuost traktera de instrument som han spelade. På sitt huvudinstrument, tenorsaxofonen, tillhörde Keijser sedan länge en av landets främsta jazzmusiker, väl förtrogen med musikformens olika uttryck. Han var också en betydande pedagog och många kan vittna om oförglömliga lektioner. Keijser mottog ett flertal utmärkelser och priser, senast Lars Gullin-priset 2017. En stor musiker har gått ur tiden och vi kommer alla att sakna dig, ditt leende och din varma person, men din musik kommer att leva för alltid.

Roger Bergner

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.