♥ Dexter Gordon: Have No Fear, Dex Is Here: Live At Guldhatten 1972

Mellotronen (mellotronen.com)
Dexter Gordon ts, voc, Leroy Lowe dr, Lars Sjösten p, Torbjörn Hultcrantz b. Insp. Guldhatten, Stockholm november 1972.

Den amerikanske tenorsaxofonisten Dexter Gordon (1929-1990) var kanske den allra största bebop-saxofonisten genom tiderna. Han spelade ofta i Sverige på 60- och 70-talet, bland annat som solist i Harry Arnolds Radioband och på klubbar som Gyllene Cirkeln och Restaurang Guldhatten i Stockholm. Gordon spelade på Guldhatten vid fem tillfällen mellan 1972 och -73 och vid ett av dessa tillfällen en vinterkväll 1972 var Nils Edström på plats med sin Revox-bandspelare för att föreviga Gordons gästspel. Edström var jazzälskande särling, fotograf och legendarisk inspelningstekniker vid jazzkonserter i Sverige från 1962 och framåt. Stefan Dimle på Mellotronen förvaltar numera Edströms bild- och ljudarkiv och har med överseende av Gordons svenska son Mikael Gordon Solfors och hans syskonskara gett ut inspelningen som fått albumtiteln Have No Fear, Dex is Here. Joseph Baldal som var driftansvarig på Guldhatten bidrar med foton och annan intressant historik kring sessionen i den medföljande 20-sidiga cd-häftet. Ljudkvalitén är häpnadsväckande bra och bakom redigering och mastring står Niklas Billström och Classe Persson. Även OJ:s tidigare medarbetare Christer Landergren och Gunnar Holmberg medverkar med unikt bildmaterial. Jazz-ess som Leroy Lowe trummor, Lars Sjösten piano och Torbjörn Hultcrantz kompar och sessionen på Guldhatten denna novemberkväll är högklassig. Inget egenkomponerat av kvartetten framförs, vi hör uteslutande jazzklassiker av upphovsmän som Thelonious Monk, Sonny Rollins, Johnny Mandel, Jerome Kern och Billy Eckstine. Det är inspirerat och jam-betonat och det är omöjligt att inte ryckas med i det svängiga men samtidigt lekfulla och chosefria groovet – vidöppet helt befriat från schabloner. Ensemblespelet flyter på galant. Lowe är en klippa bakom sitt batteri med dynamiskt Art Blakey-influerat spel. Sjösten broderar med ett mer lyriskt tonspråk och både fyller ut och färgar ljudfonden, Hultcrantz smyckar lyhört med spänstiga basfigurer. Gordon själv är på lysande spelhumör denna afton och imponerar med infallsrikt och sublimt tenorspel. Minnesvärd blir kvartettens tolkning av Rollins St Thomas som bubblar av spelglädje, Monks Rhythm-a-Ning lyser starkt med coolt arrangemang och spelas i ett blixtrande tempo. Gordon var ju som bekant balladernas mästare och spelar gudomligt i Johnny Mandels The Shadow Of Your Smile och i den nästan 25 minuter långa tolkningen av Jerome Kerns All The Things You Are, där förutom huvudpersonen Sjösten, Lowe och Hultcrantz hamnar i rampljuset i varsitt raffinerat solo. Gordon får också visa prov på sin sångkonst (för första gången inspelat på skiva) i Eckstines Jelly Jelly, inte helt oävet men kanske mer charmigt än bra. Gordon mår uppenbarligen bra ihop med sina spelkamrater vilket framgår i en kort ljudupptagning när han stolt presenterar sina medmusikanter på utmärkt danska, Köpenhamn var ju Gordons hemvist i många år. Ytterligare en pärla har vaskats fram från Edströms gigantiska arkiv under Dimles försorg som nu efterföljs av de tidigare outgivna högklassiga inspelningarna med Lars Färnlöf och Don Cherry. Som grädde på moset släpper Gordons sista fru och tillika manager och jazzhistorikern Maxine Gordon i samband med denna utgåva en biografi om mästaren – ”Sophisticated Giant: The Life and Legacy of Dexter Gordon” (University Of California Press).

Patrik Sandberg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.