Ann-Sofi Söderqvist får Lars Gullin-priset för 2019

Foto: Pelle Piano

Orkesterledaren, trumpetaren, kompositören och arrangören Ann-Sofi Söderqvist är utsedd till 2019 års Lars Gullin-pristagare.

Som trumpetare har hon sedan 1970-talet hörts i vitt skilda musikaliska sammanhang – i Bernt Rosengrens storband, i latinjazz-bandet Hot Salsa, i Änglaspel, tillsammans med Marie Bergman … Efter avslutade studier på KMH i Stockholm kom hennes fokus ligga på komposition och på 1990-talet arbetade Söderqvist med musik till barnteater och det var då komponerandet tog fart på allvar. Parallellt med komponerandet arrangerade hon orkesterverk och körverk som resulterade i att hon blev initiativtagare till storbandet Composer’s Big Fun, som blev en plattform för nyskriven musik. 2010 startade hon ett helt eget band: Ann-Sofi Söderqvist Jazz Orchestra (ASJO) som hittills har gett ut tre skivor.

I motiveringen till priset lyfter Lars Gullin Sällskapet särskilt fram Söderqvists starkt profilerade personliga tonspråk och hennes konsekventa hårda arbete för att få sin egenkomponerade musik framförd.

OJ:s Patrik Sandberg fick en pratstund på telefon med pristagaren.

Grattis till priset, Ann-Sofi!
– Tack, ja det känns ju väldigt hedersamt att få just Gullin-priset!
– Jag har ju fått priset för att jag verkar i Lars Gullins anda, och inte för att jag tolkat hans musik. Vikten av att hitta nya uttrycksformer, skapa något nytt och gå min egen väg har ju präglat hela min karriär.
Vad har Gullin betytt för dig?
– Gullin är verkligen en förebild för mig. Både för sitt spel, sina kompositioner och sin hållning till skapandet. Alltid förmedlat med högsta kvalitet, han hade verkligen en stark profilerad röst under hela sin karriär, vilket är imponerande. Jag tycker särskilt mycket om den skenbara enkelheten hos Gullin, för egentligen är ju inte Gullins kompositioner enkla utan egentligen ganska kluriga. Och igenkänningsfaktorn så klart – man känner ju omedelbart igen Gullin när det är han som spelar. Hans språk är verkligen tilltalande. Naturligtvis har jag lyssnat mycket på Gullins musik, min far Stig Söderqvist spelade med Gullin väldigt mycket under 50-talet. Dessutom har Lars son Peter Gullin och jag samarbetade ihop för länge sedan.
I kväll [6/3, reds. anm.] spelar du på Fasching med ditt storband ASJO. Får vi höra någon Gullin-komposition?
– Nej tyvärr, att snickra ihop ett arrangemang av Gullins låtskatt är inget man gör hastigt med ett storband på en eftermiddag precis (skratt). Vi kommer spela material från alla tre skivorna, men mest från vårt senaste album Move – Live at Fasching & Bangen.
Nya projekt på gång med eller utan ditt storband?
– Vi fick avslag på vårt verksamhetsbidrag av Kulturrådet så det lär nog dröja innan storbandet spelar igen tyvärr. Det är ju omöjligt att uppföra utan finansiellt stöd och ingen konsertarrangör har ju möjlighet att själva betala vad det faktiskt kostar. Jag vill ju inte be mina medmusiker spela gratis.
– Jag gör ju saker utanför jazzområdet, arrangemang och beställningsverk. Alla kommande projekt är just nu på planeringsstadiet och flera som ännu inte riktigt är i land ännu. Jag har ju nyligen varit aktuell med musik jag skrivit för Kungliga Filharmonikerna som sedan framfördes under Nobelkonserten i december.

För mer information om Lars Gullin-priset, se Lars Gullin Sällskapets hemsida. Nobelfesten 2018 går för övrigt fortfarande att se och höra på SVT Play.

Patrik Sandberg​

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.