Sol Sols oförblommerade konst övertygade

Foto: Heiko Purnhagen

Sol Sol
Fasching, Stockholm, 23 april 2019.

Gruppen Sol Sol – Elin Forkelid ss, ts; David Stackenäs g; Mauritz Agnas b; Anna Lund dr – har funnits under en tid och vid konserten på Fasching var det dags för release av deras första skiva Unaccustomed Soil (Signal and Sound Records).

Elin Forkelid. Foto: Heiko Purnhagen

Musiken kretsar kring Forkelids och Stackenäs kompositioner och inleddes med den sistnämndes Here Come, en ganska flytande låt över ett stadigt beat, där Stackenäs tog det första solot. I denna grupp har han valt att utforska elgitarrens ljudmöjligheter genom olika elektroniska bearbetningar med hjälp av diverse boxar på golvet, vilket ihop med Lunds alltid lika ändamålsenliga och idiomatiska trumspel skapande ett sound som förde tankarna till 70-talets fusion. Då den lite friare varianten av denna, som i låten Our Mobile Home av Stackenäs, där gitarr och sax skapade spännande gemensamma klanger. Dessa gitarr-sound kan vara bra och effektfulla om de används sparsamt och väl avvägt i kompositionerna, men kan få direkt motsatt verkan om de används för mycket. Forkelid är en lysande saxofonist som under kvällen växlade mellan tenor- och sopransax. Hon har en stor kapacitet, både i de mer stillsamma låtarna som hennes egna Aura och Efterklang, där hon vackert formulerar melodierna. Höjdpunkten för mig blev den efterföljande låten med den också för kvällen talande rubriken eller titeln Gotta Get Out. Här kom hon loss i ett kraftfullt och pregnant solo på tenorsax och spelade den frijazz med reminiscenser från den sene Coltrane, som jag älskar att höra! Basisten Agnas fanns med som ett nödvändigt kunnigt stöd genom hela konserten och spelade ett fint solo med stråke. Det oförblommerade är ofta det bästa och det gäller nog för all form av konst!

Roger Bergner

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.