Cornelia Nilsson årets Bengt Säve-Söderbergh-stipendiat

Foto: Jens Kranen

Trumslagaren Cornelia Nilsson tilldelas årets Bengt Säve-Söderbergh-stipendium på 40 000 kr. Hon får priset för att hon jobbar för att förnya jazzen samtidigt som hon vårdar jazzens traditioner.

Cornelia Nilsson kommer att motta priset under en ceremoni vid den årliga Jazzfesten den 31 maj i Ystad.

Stipendiefonden inrättades efter Bengt Säve-Söderberghs avgång som ordförande i Svensk Jazz efter mer än tjugo år. Tidigare års pristagare är Cecilia Persson, Joel Lyssarides, Naoko Sakata och Malin Wättring.

OJ:s Patrik Sandberg når pristagarna på telefon i samband med offentliggörandet.

Grattis! Känner du igen dig i motiveringen att du vårdar jazzens historia och förnyar jazzens vokabulär?
– Tusen tack! Jag känner mig så hedrad och blev såklart överlycklig när Bengt Säve-Söderbergh ringde. Jag jobbar så gott jag kan med att ständigt gräva djupare ner i och inspireras av jazzens historia, som jag också försöker sätta min egen prägel på i de många olika musikaliska sammanhang jag hamnar i.
Du bor och är verksam på jazzscenen i Köpenhamn vad jag förstår?
– Jag har bott i Köpenhamn i snart tre år och spelar/har spelat med musiker som Anders ”AC” Christensen, Gabor Bolla, Kasper Tranberg, Jakob Bro, Ben Besiakov och Tomas Franck. I Sverige spelar jag i konstellationer som Mathias Landæus Trio, Thomas Markusson Open, Mårten Lundgren Quartet. Jag tillbringade hela april månad i New York och fick höra och möta förebilder som jag också fått äran spela med i tidigare sammanhang, till exempel Kenny Barron. Det gav stor mersmak och delar av stipendiet skulle jag kunna använda till ännu en resa som kan vara en början till samarbeten över Atlanten.
Hur skiljer sig jazzklimatet i Danmark jämfört med i Sverige tycker du och hur kom det sig att du hamnade i Köpenhamn?
– Jag kan inte tala för hela Danmark, men i Köpenhamn där jag bor upplever jag att det finns många fler spelställen än i de största städerna i Sverige – det var den största anledningen till att jag flyttade. Här finns mycket av all typ av improvisationsmusik och extremerna tas verkligen ut. Många av dom jag spelar med här är inte rädda för att vara öppna och ge konstruktiv kritik till varandra, och jag tror att det främjar vår musikaliska utveckling. Det är ju några år sedan jag bodde i Sverige, nästan alla mina frilansår har jag bott i Köpenhamn, så det är inte helt självklart att uttala mig om Sveriges nuvarande jazzklimat.
Vad har du för musikalisk utbildning?
– Jag gick tre år på Folkhögskola varav två år på Skurups folkhögskola, och därefter två år på Högskolan för scen och musik i Göteborg. Jag började frilansa mer och mer 2016 och det var då jag bestämde mig för att flytta till Köpenhamn. Jag kom snabbt in i jazzvärlden här och började spela med folk nästan direkt vilket jag är tacksam för. 2015 började jag spela på jazzklubben Underground i Lund och tack vare Mathias Landæus så har jag fått möjligheten att spela med ett stort antal nationella och internationella fantastiska musiker som har gästat klubben. Förra sommaren var jag på ett danskt jazzläger, Summer Session, och hade den stora äran att ha Louis Hayes som lärare i en vecka. Den energi, musik och livshistoria han delade inspirerar mig varje gång jag sätter mig bakom trummorna.
Har du några planer på att bilda ett band där du själv är bandledare?
– Just nu har jag fullt upp med att spela andras musik i en massa sammanhang, men vill gärna ta mig tiden att skriva och skapa mitt eget drömband – det kommer!

Patrik Sandberg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.