Orakel: Orakel

Moserobie (Plugged)
Torbjörn Zetterberg b, Per Texas Johansson s, cl, Konrad Agnas dr. Insp. Strandvillan, Stockholm, 14–16 maj 2018.

En av de bästa låtarna på denna debut av Orakel heter Ursprungspositionen. Torbjörn Zetterberg tar fram stråken, Konrad Agnas trummar med rytmiskt lugn och Per Texas Johansson cirklar runt grundmelodin och flyger iväg med melodiskt spräck. Jag lyssnar på just den låten flera gånger i sträck, resten av skivan är bra också, men det finns någonting där, som lockar, i det Coltrane-liknande flödet, i den självklara melodin. Den nämnda låten är skriven av Per Texas Johansson, men huvudparten av materialet är komponerat av Torbjörn Zetterberg, som inledande Blodspredikan, en annan fullträff. Närvaron är tydlig, med lyhörd och rumslig produktion, som går hand i handske med trions både enkla och dynamiska musik. En Zetterberglåt – Var är storken? – har snabbt, virvlande tempo, annars spelar han med ett lugn som liksom tar kommandot i skymundan. Lyssna på Jankai eller den buddhistiska känslan på det avslutande spåret, Vintertid.

Per Texas Johansson och Torbjörn Zetterberg spelade ihop i slutet av 90-talet och återförenas nu i den nybildade trion som jag tycker skiljer sig ganska mycket från Jari Haapalainen Trio, också med Johansson på blås, även om det givetvis finns likheter. En annan trio, Johansson/Agnas/Graden, som gjorde skivan Bakgrundsmusik, känns närmare till hands, med ändå inte. Där var det piano, men ingen bas. Den avslappnande, intima känslan är dock lik, utan att det känns lätt. Orakel hittar en egen lina att balansera på.

PM Jönsson

En reaktion på ”Orakel: Orakel

Lämna ett svar till Skivrecensioner, vecka 21 – OrkesterJournalen Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.