Rapport från Jazzfesten i Ystad

Gilbert Holmström. Foto: Gösta Rising

Jazzfesten
Ystad Teater, Ystad, 31 maj-2 juni 2019.

Elin Forkelid. Foto: Gösta Rising

Den tredje upplagan av Jazzfesten – ”årets stora mötesplats för jazzbranschen” – hölls i Ystad. Ystad Sweden Jazz Festival och Musik i Syd stod för värdskapet. På programmet stod bland annat årsmötet för riksförbundet Svensk Jazz medlemmar, en publik galakväll samt en helg full av workshops och seminarier.
Under galakonserten – som gick av stapeln på Ystad Teater – delades några av Sveriges tyngsta jazzpriser ut. Saxofonisten Elin Forkelid (tidigare Larsson) tilldelades Årets jazzkanna för sin personliga, berättande, stämningsfulla röst och för sitt variationsrika tonspråk oavsett i vilket sammanhang hon medverkar i.
Forkelid kunde höras i kvartetten Sol Sol ihop med David Stackenäs (g), Anna Lund (dr) och Mauritz Agnas (b), fyra profilerade namn inom den samtida jazzen. Kvartetten spelade några låtar från debutskivan Unaccustomed Soil (Signal And Sound Records) utgiven tidigare i våras. Befriade och genrelöst rörde sig kvartetten från den ena starka melodin till den andra då de givna mönstren bröts upp. Elin Forkelid gestaltar känslolägen och tankar på ett medryckande, tilltalande sätt och med en ekvilibrism som aldrig känns konstruerad.
Göteborgssaxofonisten Gilbert Holmström hedrades med Årets Lifetime Achievement Award med motiveringen att han sedan sin banbrytande debutskiva Utan Misstankar (Megafon, 1965) tillhört en av landets främsta friformpionjärer.

Holmström kunde höras ihop med pianisten Mathias Landæus trio med Säve-Söderbergh-pristagaren Cornelia Nilsson (dr) och Johnny Åman (b). Holmström satte an tonen omedelbart med sin auktoritära, glödande tenorsax i snyggt samspel med trion. Holmströms ton är ganska kärv men andas lika delar blues, friform och swing. Kvartetten framförde bland annat en lyrisk, glimrande version av Holmstöms Silvercloud som ursprungligen är ett körverk saxofonisten skrev under tidigt 1970-tal.

Bobo Stenson och Anders Jormin. Foto: Patrik Sandberg

Två tredjedelar av Bobo Stenson Trio, Bobo Stenson och Anders Jormin, var på plats på Ystad Teater för att ta emot Gyllene Skivan – Sveriges äldsta Jazzpris – för Contra la indecisión (ECM/Naxos). Duon framförde delikata och mjukt harmoniska versioner av titelspåret från Contra la indecisión samt Jormins Oktoberhavet. Jormins jordnära, ständigt pulserande basspel med eller utan stråke utgjorde en solid grund för Stensons lyriska utflykter vid pianot.

Pianisten Jan Lundgren, Ystads stolthet, bjöd också på smittande spelglädje. Lundgren kunde höras i ett längre solo när han målade upp hela räckan av jazzhistoriens betydelsefulla kompositörer och pianister från Jelly Roll Morton, Erroll Garner och Jan Johansson till George Gershwin. Lundgren spelade även med bland annat saxofonisten Helge Albin (från Tolvan Big Band) i en kvintettformation där de framförde utsträckta, avväpnande hardbopversioner av Albins knixiga kompositioner Jericho och Dancing Shoes.

Monday Night Big Band backade upp ett antal artister under galakvällen och kunde höras i flera välljudande nummer med sångerskan Mimi Terris, danska basisten och sångerskan Kristin Korb och i team med pianisten Maggi Olin. Ett helt annat tonspråk handlade det om med estniska saxofonisten Maria Faust när hon tog ton i trion Shitney. Musiken som skapades färgades av en lekfull klangvärld med många bottnar – noise, impro, electronica … Ett mer intimt och jordnära tonmåleri skapade duon Viktoria Tolstoy och gitarristen Krister Jonsson.

Cornelia Nilsson. Foto: Patrik Sandberg

Seminarierna och panelsamtalen kom att handla om jazzens framtidsvisioner med det inkluderande och mångfasetterade som ledord.  Representanter från musikutredningen Samspel var på plats och berättade om sitt förslag för en hållbar modell för hur Sverige ska garanteras en mer levande och större musikscen i hela landet efter Rikskonserters nedläggning 2010.

Under den fullspäckade helgen i Ystad tilldelades dessutom OrkesterJournalen årets IMPRA Guld och trumslagaren Cornelia Nilsson fick årets Säve Söderbergh-stipendium medan OJ:s tidigare chefredaktör och mångåriga jazzradioprofil Lars Westin hedrades med utmärkelsen Basisten och Norrköping erhöll pris för årets jazzkommun. (Läs mer om allt detta i OrkesterJournalen #4/2019, som kommer den 18 juni.)

De tre Malmö-banden We Float och Makross och Almaz Yebio Twist and Shout kunde också höras i kortare finstämda konserter på Ystad Teater kvällen innan galakonserten.

Värdstad för 2020 års upplaga av Jazzfesten blir Västerås. Klara namn redan nu är de från Västerås bördiga saxofonisterna Magnus Lindgren och Ida Karlsson.

Patrik Sandberg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.