♥ Esperanza Spalding: 12 Little Spells

Concord (Universal)
Esperanza Spalding elb, b, voc, Matthew Stevens g, elg, Justin Tyson dr, beats, Burniss Travis b, Aaron Burnett s, Corey King voc, Rob Schwimmer continuum. Insp.Atomic Studio, New York, 2018.

Karismatiska amerikanska basisten, kompositören och sångerskan Esperanza Spalding är tveklöst en av vår tids främsta egensinniga musikaliska begåvningar. Bara det att hon som treåring hade förmågan att ta ut ett Beethovenstycke på piano efter att ha hört det på radion, att hon vid fyra års ålder lärde sig spela cello och fiol och att hon när hon var fem spelade med i ett antal olika kammarmusikensembler säger ju en hel del. Kontrabasen kom att bli hennes huvudinstrument från det att hon fyllt 15 år och hennes professionella karriär startade kort därefter. Vid 21 års ålder, 2006, släppte hon sin första skiva som bandledare – den latinjazzfärgade Junjo (Ayva Music). I år fyller supertalangen 35 år och har nu hunnit fram till sitt sjunde album i eget namn.

Spaldings tidigare lärare på Berklee, saxofonisten Joe Lovano, har varit och är fortfarande en viktig person och ett betydelsefullt bollplank i hennes eget musikskapande. Tillsammans med Lovano, Jack DeJohnette och Leo Genovese bildar Spalding kvartetten The Spring Quartet. En annan viktig person och saxofonist som haft stor betydelse för Spaldings musikskapande är hennes mentor, Wayne Shorter. Sedan ett par år tillbaka arbetar de två intensivt med en större operauppsättning där Shorter komponerar och där Spalding skriver librettot.

Typiskt för Spaldings vision sedan debuten har varit att spela bas och sjunga som en pianist spelar sitt piano, med alla skalorna inkluderade. Det primära för henne har varit att hela tiden utveckla sin musikaliska prägel. Skickligt har hon balanserat sig mellan olika kontraster. Några enkla idéer existerar inte i hennes låtsnickeri: Att utmana sig själv och lyssnaren är hennes ledande signum.

Rastlöst och galant har Spalding rört sig inom jazzens alla tänkbara former på sina produktioner då hon smakrikt vävt in element av funk, artrock, klassisk musik, konstmusik, spoken word, brasilianskt och psykedelia i sina alster. Inspirationskällor som The Shaggs, Cream, Leonard Bernstein, Milton Nascimento, Sjostakovitj, Yo-Yo Ma, Joni Mitchell och William Blake säger ju en del om hennes spännvidd som artist. På Spaldings senaste produktioner har den röda tråden varit hennes intresse för att komma till kärnan av vilka vi är, vad vi faktiskt tänker och känner. Som exempel kan nämnas när hon 2017 spelade in det monumentala albumet Exposure (Concord) nonstop under 77 timmar: Hela sessionen sändes ut som en live-stream för hennes fans.

På nya konceptalbumet 12 Little Spells har inspiration hämtats från människans helande krafter och det ägnas helt åt människans anatomi: kroppsdelar som mun, ögon, ben och fingrar. Albumet består av tolv olika kompositioner skrivna av Spalding som var och en tillägnas en kroppsdel med tydlig avsikt att skapa en reaktion i de olika kroppsdelarna – eller åtminstone rikta lyssnarens uppmärksamhet mot kroppens olika delar. Det kan måhända låta new age-flummigt men det är det inte; bäst absorberas albumet i små doser för att ta in Spaldings musikfilosofi. Till sin hjälp på albumet har hon profilerade namn som gitarristen Matthew Stevens, basisten Burniss Travis och trumslagaren Justin Tyso och saxofonisten Aaron Burnett som annars hörs ihop med stjärnnamn som Robert Glasper, Kamasi Washington och Christian Scott.

Återigen lyckas Esperanza Spalding skickligt överbrygga genrer och ständigt leda musiken in i nya riktningar i sitt snillrika komponerande. Särskilt utmärkande på albumet är To Tide Us Over (mun), You Have to Dance (fot), Touch in Mine (finger) eller Now Know (solar plexus) där Spalding och hennes kvartett är fullständigt ett med musiken. Hennes knepiga basgångar och ofta abstrakta röstutflykter smälter samman och gifter sig galant med groove och själfullhet – det är som om varje detalj i hennes skapande är av största nödvändighet. Lyssnaren slungas in i olika stämningslägen från det poetiska till det suggestiva.

Musiken Spalding skapar på detta integrerande konceptalbum blir aldrig tråkig, än en gång lyckas multitalangen skapa en rik musikalisk mosaik som formas med en kompass inställd på det oförutsägbara och outforskade.

Patrik Sandberg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.