Milford Graves: Bäbi

Corbett vs. Dempsey (www.corbettvsdempsey.com)
Arthur Doyle ts, bcl; Hugh Glover as, ts; Milford Graves dr, perc, vo. CD 1 insp live at WBAI-FM/Free Music Store, New York, 20 mars 1976. CD 2 insp New York, 14 december 1969.

Det här är en återutgivning av en mycket svårhittad frijazz-lp från 1976, som ursprungligen gavs ut på Institute of Percussive Studies (IPS). Med skivan följer också en tidigare outgiven inspelning från 1969 med samma trio.

Milford Graves var en av de mest betydelsefulla musikerna som kom fram i USA under 60-talets frijazzvåg. Han frigjorde trumspelet från dess bundenhet till ”time-keeping” och utvecklade ett helt eget poly-rytmiskt spel över hela trumsetet, där han bitvis låter som en liten slagverksensemble. Då ingick han bland annat i den viktiga gruppen New York Art Quartet.

Bäbi bjuds det mycket av Graves unika och fantastiska trumspel, påskyndat och vitaliserat i interaktion med de två minst sagt intensiva blåsarna. Arthur Doyle, som är mest känd, har en tenorton som får de flesta andra frijazztenorister att framstå som smäktande i jämförelse. Hans utgångspunkt verkar vara den djupaste avgrund eller det högst andliga, beroende på hur man nu vill höra det! För mig låter det dock mycket övertygande från en svart man uppvuxen i Alabama! Hugh Glover gör också bra ifrån sig, men är inte fullt så intensiv som Doyle, vilket ger musiken som helhet en fin balans. Graves hörs också recitera och tal-sjunga, nästan som i tungor. Inspelningen från 1969 utgör ett spännande tillskott och består av fyra delar med en lika frenetisk och passionerad musik. Cd:n är snyggt producerad med nytt bildmaterial. Frijazz när den är som allra råast och mest andlig!

Roger Bergner

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.