Premiär för Peter Danemos Gläntan

Foto: Miki Anagrius

Ikväll är det premiär för trumslagaren och kompositören Peter Danemos beställningsverk Gläntan på jazzklubb Fasching i Stockholm.

Förutom bandledaren själv på trummor, slagverk och diverse ljud hörs Joakim Milder (sax), Britta Virves (piano), Christian Spering (bas), Victoria Stjerna (violin), Jessie Langhard (cello), Kajsa Nilsson (flöjt) Astrid Le Clerq (klarinett) och Magdalena Meitzner (mallets).

OJ:s Patrik Sandberg pratade med kapellmästaren inför kvällens premiärspelning.

Hur initierades själva idén till Gläntan?
– Det hela startade med en beställning av Sveriges Radio P2. Jag fick fria händer att välja för vilken ensemble jag ville skriva för. Efter lite funderande blev det denna sättning.
Poeten Tomas Tranströmer har varit en inspirationskälla i skapandeprocessen?
– Tranströmer är en inspiration, men inte på så vis att musiken är baserad på speciella dikter. Snarare är det en specifik dikt som heter ”Gläntan” där de första raderna lyder ”Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse”. Jag har länge varit väldigt fascinerad av dikten och speciellt den inledande meningen. Jag tolkar den som en uppmaning att vara öppen för alla möjligheter. Något jag tagit fasta på i detta projekt.
Hur skulle du själv beskriva musiken och hur handplockades musikerna till projektet? Hur stor del är skrivet respektive improviserat?
– Detta projekt startade med att vi träffades vid ett par tillfällen och improviserade, pratade, testade några små skisser och så vidare. Utifrån detta har jag sedan skrivit musiken och försökt ta tillvara saker som uppstod. Musiken är skräddarsydd för dessa specifika musiker. Vi har fria partier som alla är delaktiga i. Det är en hel del improviserande som pågår, men det är också mycket skrivet. Svårt att säga hur balansen är mellan de två. På vissa stycken är det fler improvisationer och på andra är det färre. Jag har försökt att få improvisationerna integrerade i kompositionerna så att dom finns där av en anledning som för musiken framåt och vidare.
– Musikerna handplockades av mig och de allra flesta hade jag mött i olika sammanhang och var lite bekant med deras spel. Någon rekommenderades och jag är fantastiskt glad över ensemblen. Alla är öppna och engagerade i musiken. De fyller mina noter med liv och själ. Vad mer kan man begära?
Vad har varit huvudsyftet med projektet och har du en vision att fördjupa det i framtiden?
– Målet med detta projekt var att hitta en gemensam grund för musiker med olika bakgrund att mötas på och kunna skapa musik tillsammans utan att behöva ge avkall på sin identitet. I och med detta har vi kommit en lång bit på väg. Detta känns verkligen som en ensemble där alla är lika delaktiga och viktiga för helheten. Något som inte hade varit möjligt utan Musikverkets stöd till projektet. Det har möjliggjort att vi har kunnat arbeta på detta vis. Mitt mål är att fortsätta med ensemblen. Försöka fördjupa det hela ännu mer. Jag kommer nu att försöka finna mer ställen att framföra denna musik på som möjliggör utvecklingen av både musiken och ensemblen.
Du är även en av de nominerade i kategorin Årets kompositör på Sveriges Radio P2:s Jazzkatten-gala som äger rum på Fasching den 15 oktober. Hur kommer det gå tror du?
– Naturligtvis känns det mycket hedrande att bli nominerad. Det blev jag väldigt glad och stolt över! Mitt stalltips är Georg Riedel. En gigant i svenskt jazzliv. Det finns väl knappast någon som har producerat så mycket fantastisk musik!

Patrik Sandberg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.