Björklund, Georg ”Jojjen” – saxofonist, klarinettist, sångare, orkesterledare

Foto: Hevinds Foto, Hägersten

(30 maj 1924 – 4 maj 2015)

Georg ”Jojjen” Björklund blev genom sitt mångåriga engagemang som tenorsaxofonist och som populär sångare i Thore Ehrlings orkester ett välkänt namn långt utanför den trängre jazzkretsen.

Han var född i Gävle och hade sitt första engagemang i Furuviksparken 1937 som ledare för barnteaterns ”Juniororkester”. Han började där som dragspelare men övergick snart till klarinett och saxofon och 1939-44 hade han en egen orkester som spelade på Furuviksparkens moderna dansbana och runt om i Gästrikland.

Hösten 1944 flyttade han till Stockholm där han spelade med Sam Samson på Salle de Paris. Redan våren 1945 hade han blivit så uppmärksammad att han valdes in i den första upplagan av Expressens Elitorkester. Efter tiden med Samson spelade han sedan med Jay Elwing och med Emil Iwring innan han 1946 återfanns i Malte Johnsons orkester på Liseberg i Göteborg.
Våren 1947 valdes han åter in i Expressens Elitorkester och till hösten återvände han till Stockholm där han fått jobb med Thore Ehrlings orkester. Det var ett engagemang som, med några kortare avbrott, varade ända till sommaren 1956.

Hos Ehrling spelade han huvudsakligen tenorsax men gjorde sig också känd som uppskattad vokalist. Under vintersäsongerna spelade orkestern ända fram till 1955 på Bal Palais. Somrarna tillbringades på Skansens utedansbana men man gjorde även landsomfattande turnéer i Folkparkerna. Ehrlings orkester hördes också ofta i Sveriges Radio och under många år fungerade den som ”Radiotjänst Dansorkester”. Orkestern var dessutom flitigt förekommande vid skivinspelningar, på egen hand och med allehanda populära artister.

Vid den här tiden var Björklund också med på många inspelningar med andra kapellmästare som Simon Brehm, Arne Domnérus, Charlie Norman, Gösta Törner, Emil Iwring och Miff Göring. Han var också allmänt verksam som studiomusiker och finns med på många inspelningar med den tidens kända grammofonartister.

Under åren med Ehrling blev Björklund god vän med orkesterns pianist, Göte Wilhelmson och när Wilhelmson i mitten av 1950-talet började turnera i folkparkerna med egna mindre grupper var Björklund ofta med i dessa. Sedan han slutat hos Ehrling spelade han också med bland andra George Vernons orkester, och 1957 ledde han en egen grupp med Arnold Johansson, Andreas Skjold och komp på La Visite.

1960 återvände han till hemstaden Gävle. Han reste då en tid med Ernie Englunds orkester men snart startade han egna grupper som under 1960- och 70-talen turnerade runt om i Norrland. Det var en jazzorkester som spelade musik man kunde dansa efter, konstaterade Jan Bruér 1962, när han i Estrad skrev om orkesterns framträdande på danssalongen Wivex i Sundsvall. På 1970-talet ledde Björklund också sitt storband Golden Dance Big Band som spelade på Centralhotellet ”CH” i Gävle.

1973 öppnade han en skivaffär i Gävle som han sedan drev under ett tiotal år. Den tog mycket av hans tid i anspråk, men han fortsatte ändå, om än i ett lugnare tempo, att framträda med egna grupper. Samarbetet med Göte Wilhelmson fortsatte också och i hans grupper spelade Björklund även ofta klarinett. Och när radion i maj 1984 gjorde ett minnesprogram med musik från Ehrlingepoken, med Ehrling som dirigent, var han naturligtvis med där tillsammans med vänner från den gamla tiden som Arne Domnérus, Hasse Tellemar och George Vernon.

På 1980-talet började Göte Wilhelmson spela på kryssningsfartyg på resor jorden runt. I de grupper han då ledde var Björklund en regelbundet återkommande medlem. Tillsammans gjorde de årligen flera sådana kryssningar och de fortsatte med dessa engagemang ända in på 1990-talet.

Artiklar:

På omslaget, OJ 2/1954

Jojjen spelar dansbar jazzmusik, Estrad 5/1962

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.