Carla Bley Trio skapade ren magi

Foto: Leo Ahmed

Carla Bley Trio
Stockholm Jazz Festival, Fasching, 14 oktober 2019.

Förra året ställde Carla Bley in på grund av sjukdom, men i år kom hon med sin trio till Stockholm, efter ett par intensiva turnéveckor i Europa. Fasching var fyllt till sista plats.
Bleys kompositioner är tänkta för storband, men av ekonomiska skäl tvingas hon numera turnera och spela in med trio. Sorgligt nog finns några av hennes senaste mästerverk inte på skiva: ett oratorium för storband och gosskör (La Leçon Française, 2012) och ett svindlande stycke för Danska radions storband (Roller Coaster, 2017). Vi får glädjas åt att Sthlm svagas inspelning av Bells and Whistles – en komposition som Bley skrivit exklusivt för den svenska ensemblen och som snart finns att köpa.

På Fasching bjöd Bley på två nyskrivna verk: Life Goes On och Beautiful Telephones – den sistnämnda namngiven efter Donald Trumps glada utrop när han för första gången klev in i Ovala salen: ”These are the most beautiful phones I’ve ever used in my life.” Dessutom: Ups and Downs, 3 Bananas, Vashkar samt Bleys remake av Thelonious Monks Misterioso. Som extranummer väljer Carla Bley numera mellan Lawns och Utviklingssang. Det blev den sistnämnda denna gång. Vid det laget hade Bley redan den intensivt lyssnande publiken i sin hand.

Jag har ibland tyckt att trions musik varit anemisk. Men denna gång skapades – ursäkta klyschan – ren magi; subtil kammarjazz, melodiskt och harmoniskt rik, kryddad med en stillsam humor. Bley visade med eftertryck att hon har kvar sin kreativitet. Hennes musik är fortfarande vital och levande, men själv är hon numera fysiskt bräcklig. Det var både rörande och sorgesamt att se Bley, skör och ostadig, ledas av scenen medan publiken gav henne de varmaste av applåder.

Jörgen Östberg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.