Hans Backenroths hyllning till Steps Ahead avslutade SJF i stor stil

Hans Backenroth ”A Tribute to Steps Ahead”
Glenn Miller Café, Stockholm Jazz Festival, 20 oktober 2019.

De sista tonerna av årets Stockholm Jazz Festival klingar ut runt 23.05 på söndagen och de avslutar en klockren konsert med, lika bra att erkänna, ett band som är en av undertecknads absoluta favoriter. Därmed blir min starkt personligt färgade, ultrakorta sammanfattning av Stockholm Jazz Festival 2019: ”Det bästa till sist!”

Spelningen bjöd på tre set som brett omfamnade Steps Aheads produktion från sent 1970-tal och ungefär tjugofem år framåt, från spikraka nästan sångliga nummer som Uncle Bob och Tea Bag till väsentligt mer komplexa alster som Michael Breckers Both Sides of the Coin och Northern Cross från trumslagaren Peter Erskines penna. Plus några eskapader utanför den innersta kärnan av Steps-låtar, till exempel Lover Man – emellanåt spelad live av Steps Ahead under deras mest turnéintensiva period – och Joe Zawinuls Young and Fine.

Hans Backenroths spelystra och väl sammansvetsade kvintett – som inbegriper kapellmästarens eminenta basspel, Henrik Westerbergs bitska tenor, Roger Svedbergs trollande med klubborna vid vibrafonen (hur i hela friden går det egentligen till?), Stefan Blomquists eldiga klaviaturer och Bengt Starks drivande trummor – tillhandahöll en sprakande avslutning på söndagskvällen och festivalen som helhet. Och hade hardcorepubliken som var kvar längst inte fått extranummer via – lämpligt nog – Michael Breckers Take A Walk så hade vi kanske suttit där än…

Den här musiken borde fler få upptäcka! Så som min unga bordsgranne som ville ha min hjälp att identifiera Mike Manieris underbara Self Portrait, för vidare upptäcktsfärd. Fler än hon borde få chansen. Konsertarrangörer landet runt: Boka, vettja!

Anders Wenström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.