Gard Nilssen Acoustic Unity kom med sprakande jazzvärme

Gard Nilssen Acoustic Unity
Umeå Jazzstudio, Umeå, 14 november 2019.

Plötsligt förvandlad till en helt unik scen, med en ommöblering vi aldrig tidigare sett i jazzklubbens historia. Gard Nilssen Acoustic Unity i mitten av golvet och publiken skönt församlad runt omkring bandet som i en gruppterapeutisk cirkel. Det är förväntan i luften.
Så går de loss i låten Rat On a Skateboard – ett vilt och vackert stycke där André Rolighetens tenorsax spårar för basisten Petter Eldh och trummisen Gard Nielssen som tätt följer efter. Det går inte att missta sig på Gards trumkunnande. En av mina tre jazzvänner vid bordet kommenterar efter första låten: ”Så vackert!”
Därefter låten Acoustic Unity med stillsamt inledande basintro som ger vilsam kontrast mot Rolighetens föregående vildvuxna sopransax.

Trion från Norge förvandlade den här kvällen Umeå Jazzstudio radikalt. Med en frijazzgenre med flirtar mot Roland Kirk eller kanske en lite minimalistisk Sun Ra.
Därpå hör vi låten Masakråke (härligt norskt ord för någon som tjatar på alltför mycket om något). (Tack kompis Nordström i Oslo för språkhjälpen). Bandet mullrar loss med trumintro, extremt kompetent av ytterst slagfärdige Nilssen och Roligheten nu i mer standardiserad jazz-stil med tillbakahållna tonslingor. Men snart drar saxen iväg på atonala utflykter, trummorna möter med dubblad rytm. Det stänker om slagverket.

Andra låt i andra set, Broken Beauty, inleds melodiskt i ett folkmusikaliskt uttryck, Nilssen vispar återhållet och bassolot övertar i samklang med anslagna tema. Tenoren övertar och kommenterar nu genom att vandra uppåt i registret och adderar med övertoner och flageoletter, basen pockar på förnyad uppmärksamhet. Hör vi en norsk vemodighet?
Roligheten kan överraska och hans sopransax i nästa låt bygger vidare och skapar en sällsynt ekande klangbild som är lyriskt dissonant. Inte nog med trolleriet med en ekande sopransax, nu tar han sig för att spela samtidigt på sina två saxar.
Det blir suggestivt och associativt, låter som en trafikstockning på niofiliga motorvägen in mot Los Angeles med SUV:arna tutande i kapp i hopp om att komma snabbare fram.

Bandets totalt tretton nummer gav mersmak med kittlande norska titlar, alla här ej omnämnda, till exempel Omkulfatring (omkullvältning av båt) och Bøtteknott (litet rum exempelvis städskåp). (Tack Nordström).
Med andra ord blir mitt take-home-message efter kvällen: Gard Nilssen Acoustic Unity var en alldeles förträfflig överraskning i skön fristil en småkylig kväll i Umeå Jazzstudio denna torsdag. De kom med sprakande jazzvärme. Välkomna tillbaka!

Kenneth Ögren

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.