Klabbes Bank prisade på Manifestgalan

Foto: Patrik Sandberg

Fredagen den 14 februari arrangerades den 17:e upplagan av Manifestgalan på Nalen i Stockholm. Intresseorganisationen Svenska Oberoende Musikproducenter står bakom den och meningen är att den ska lyfta fram oberoende svenska artister, musikbolag, förlag, producenter och musikskapare. Priser i 21 olika kategorier delades ut under kvällen och presentatör var frilandsjournalisten, författaren och 500 Mil-medlemmen Anna Charlotta Gunnarson. På scen spelade Jazzoo, Anthony Mills, Bröderna Lindgren, 500 Mil och Anja Bigrell.

Kategorin Årets jazz vanns av Klabbes Bank för albumet Bnk (HOOB Records). I prismotiveringen nämns bland annat bandets ständiga förmåga att förnya sig och ta jazzen framåt mot nya höjder och att de hjälper lyssnaren att drömma, utvecklas och förnya sina tankegångar framåt.

Klabbes Bank bildades 2002. Genom åren har medlemmarna skiftat men med sedan starten är bandledaren Klas-Henrik Hörngren och Thomas Backman. På Bnk spelar Klas-Henrik Hörngren (komposition, arrangemang, trummaskin, synth), Martin Öhman (trummor), Jacob Öhrvall, Thomas Backman, Pontus Hedström (saxofoner och klarinett) och Kristoffer Alehed (trombon).

Jazz/OrkesterJournalen befann sig på plats och träffade bandet direkt efter galan.

Grattis!
– Ja, det här var verkligen jätteroligt! Grymt kul, säger hela bandet med en mun.
Bnk släpptes i november förra året och är er sjätte skiva. Vilken är den röda linjen i Klabbes Banks musikaliska värld och hur har den förändrats sedan debutskivan? Ser ni er själva som ett jazzband?
Thomas: Jag tycker att tonspråk, arrangemang, klangbild och själva formen har förändrats något.
Klas-Henrik: När vi började använda oss av sexsträngad Fenderbas, vilket är ett instrument som gifter sig bättre med synthar, har vår ljudbild blivit mer och mer elektronisk. I vår musikaliska profil finns en tydlig koppling till både Aphex Twin, Miles Davis och Bobo Stenson Trio. Det viktigaste med Klabbes Bank har alltid varit att spela live. Då får vi chansen att tillsammans skapa någonting nytt. När vi jammar och spelar vill jag som bandledare och låtmakare ta vidare musiken till en annan nivå, live försöker vi hålla det så fritt som möjligt. På nästa skiva kommer vi arbeta ännu mer med abstraktioner, mer drag av friare element. Målet är att skapa en elektronisk frijazzskiva med mycket melodier.
Thomas: För mig är jazz det som utmanar begreppet jazz – det är kärnan i jazzen. Det är ointressant vad det är för genres. Musik måste alltid utmana.

I kategorin Årets experimentellt kammade tonsättaren och multiinstrumentalisten Lars Bröndum hem vinsten för albumet Phaethon – Music for Instruments and Electronics (Antennae Media). På albumet medverkar bland andra Lisa Ullén och Per Gärdin.

De övriga nominerade i katekorin Årets jazz var Lisen Rylander Löves Oceans (Hoob Records), Goran Kajfeš Tropiques Into the Wild (Headspin Recordings) och Oddjobs Kong (Headspin Recordings).

Patrik Sandberg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.