Björling, John ”Joppla” – klarinettist, altsaxofonist, violinist

Bjorling-John-kvartett
John Björlings kvartett 1948 med Folke Erbo, trummor, Sten Andersson bas, Sture Sandell piano och Rolf Berg gitarr.

(22 september 1921 – 29 juni 1992)

Framför allt uppmärksammades John Björling som klarinettsolist, han brukade kallas Sveriges Artie Shaw och 1941 vann han OJ:s favoritomröstning i klarinettklassen. Som altsaxofonist var han också en utmärkt saxledare. Som sådan belade han förstaplatsen i samtliga elitorkestrar som Estrads läsare röstade fram 1941–48.

John Mauritz ”Joppla” Björling föddes i Stora Tuna, Borlänge kommun, och började spela fiol när han var sju år; han tillhörde en annan del av släkten Björling än sångstjärnan Jussi. När han var 13 fångades han av den nya tidens musik och skaffade först en saxofon och strax därefter även en klarinett. Han övade flitigt på egen hand och fick efter ett halvår sitta in på rutin (utan ersättning för att få praktik) i några orkestrar.

Sitt första betalda engagemang hade han som 14-åring med pianisten Herbert Steen i Falun. Sommaren 1937 följde han med Steen till Falkenberg och på hösten engagerades han till Åke Fagerlunds orkester i Göteborg. Innan orkestern tillträdde sitt fasta årliga engagemang på Liseberg gjorde man en turné och gav bland annat en konsert på Auditorium i Stockholm den 22 september, på Jopplas 16-årsdag. Under stockholmsbesöket spelade orkestern också in ett par 78-varvare för skivbolaget Scala.

1939 flyttade Björling till Stockholm för att spela hos Håkan von Eichwald på Fenix. Därefter spelade han med Sune Lundvall på Bal Palais och Seymour Österwall på Gröna Lund och Nalen innan han sommaren 1941 kom till Thore Ehrlings orkester.

Samma år gjorde han några skivor med en egen kvartett och även med Svenska Hotkvintetten, där han ersatte Emil Iwring och spelade både fiol och klarinett. Vintern 1941-42 spelade med Charles Redlands orkester på Valand i Göteborg.

Under 1940-talet gjorde han inspelningar under ledning av bland andra Redland, Thore Jederby, Sven Stiberg och naturligtvis Thore Ehrling, i vars orkester han i ett par omgångar spelade förstasax fram till 1948. Med Ehrling var han flitigt lanserad klarinettsolist och hörs som sådan på flera skivor, inklusive Mississippi Mood (1944).

Sommaren 1948 ledde Björling på rest Boulevard i Stockholm en kvartett, som sedan fortsatte under hösten på rest Star, och därefter ingick Björling i dansorkestern på Ambassadeur innan han sommaren 1949 spelade i trumpetaren Olle Jacobssons Dixieland-präglade sextett på turné i folkparkerna. Den orkestern fortsatte under hösten på Salle de Paris i Stockholm under nominellt ledarskap av trombonisten Bob Henders.

I samband med en inspelning av det bandet gjorde Björling i eget namn ett par 78-varvsskivor med kvartett, utgivna på det lilla skivmärket ER Records. Han återvände därefter en tid till Dalarna där han spelade på hotellet i Säter och andra ställen med lokala musiker. I början av 1950-talet flyttade han till Göteborg och medverkade där under några år i bland andra Kenneth Fagerlunds och Bo Richters orkestrar

Artiklar:

Svenskt stjärnalbum, OJ 3/1941

CD:

Thore Ehrling, Jazz Highlights 1939-55 (Dragon)
Thore Ehrling 1945-47 Swedish Swing (Ancha)
Svensk Jazzhistoria vol. 4, 5 och 6 (Caprice)