Intervju med Elliot Elliot

Foto: Stellan Herner

Music, I Love You! är kompositören Elliot Elliots sjätte release sedan debuten Done (2005). Samtliga tidigare album har han gett ut själv, men nu har han fått skivkontrakt – Music, I Love You! ges ut digitalt av Naxos/Prophone. Elliot har tidigare samarbetat med musiker som Peter Asplund, Mats Öberg, Morgan Ågren, Sara Isaksson och Luciano Mosetti. Till vardags jobbar han som fotograf.
Music, I Love You! har ett något mer jazzigt uttryck än fjolårets Nature For President?
– Det är inget medvetet val. Jag gör den musik som faller mig in. Men jag tänker att det mesta jag gör är min egen variant av jazz.
Hur arbetade du fram låtarna på Music, I Love You!?
– Jag sätter mig ner och börjar brodera. Jag vet aldrig i början hur den färdiga låten kommer att bli. Ibland utgår jag ifrån en melodisnutt som jag lallat eller visslat in på min telefons röstmemo. Annars har jag en tillit till att det ofta kommer något om jag sätter mig ner vid pianot. Jag använder ett midikeyboard som nål och tråd. Jag har varit tvungen att vänja mig med klaviatur eftersom låtarna byggs upp i en midi-värld. Jag spelar alltså alla instrument, oavsett om det är stråkar eller sopransax med musikprogrammets ljud från ett keyboard. Sedan ersätter jag mitt spel med riktiga instrument, som musiker spelar. De flesta musiker spelar jag också in själv. Även inspelningsteknik är något jag har behövt lära mig. Vad behöver jag tänka på om jag spelar in en nyckelharpa eller en tuba till exempel? Minns att titelspåret på Music, I Love You! startade med tanken att jag ville ha riviga och vassa stråkar som ett tema.
Vad inspirerar dig i skapandeprocessen?
– Snarky Puppy och Klabbes bank är två band som jag vet har inspirerat mig till att exempelvis blanda det vackra med det råa och till att inleda en låt med en enslig melodi som sedan växer till något stort och bombastiskt. Men jag får ännu mer kraft och idéer av min kärlek till naturen och min oro och ilska över vad som händer med vår planet.
Meriterade musiker som Morgan Ågren, Mattias Ståhl, Adam Forkelid, Jonas Lindeborg och Daniel Tilling medverkar på nya albumet.
– Jag lyssnar extremt mycket på musik. Och jag lagrar namn på musiker som jag tycker är grymma. Morgan Ågren har nu spelat på fyra av mina album. Det är en ynnest att få ha en av världens bästa trummisar på mina låtar. Han är så oerhört musikalisk och kör, precis som jag, på feeling. I vårt möte uppstår något magiskt. Trumpetaren Jonas Lindeborg är fantastisk. Han har en oerhörd bredd och kan spela så vackert att jag nästan gråter. Jag har varit på flera av vibrafonisten Mattias Ståhls spelningar och fascinerats av hur galet skicklig han är. Det övergår min förmåga hur någon kan bli så bra på det instrumentet. Mattias är en av mina musikaliska gudar. I slutet på låten Music, I Love You!, så ville jag ha ett gitarrsolo av George Benson. I det fallet frågade jag en kille med koll om vem han ansåg var Sveriges svar på George Benson. Claes Askelöf blev svaret så han lirar nu ett gudomligt och Bensondoftade solo i slutet på den låten.
Berätta om din musikaliska utveckling och soundet på nya skivan.
– Min första skiva Done kom ut för 15 år sen. Då hade jag en idé om och satte en ära i att jag skulle spela alla instrument själv. Det där med att spela själv har jag till allra största del släppt. Jag spelar istället in de musiker jag tycker allra bäst om. Jag har fått förverkliga många musikaliska drömmar på det viset. Musikaliskt så ser jag hur låtarna har blivit större i format. Både med fler musiker, mer blås och stora stråkarrangemang och att låtarna blir längre. Ingen låt är under fyra minuter på Music, I Love You! utan låtarna blir mer 5-6 minuter. Nästa projekt kan vara att göra en låt med symfoniorkester som är en kvart.

Patrik Sandberg

Lyssna på Music, I Love You! på Spotify:

Lyssna på Music, I Love You! på Apple Music:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.