♥ Elise Einarsdotter: Suites for Voices & Instruments 1–4

Mistral Music
Elise Einarsdotter p, elp, org, Magnus Lindgren fl, cl, Svante Henryson cello, Axel Jonsson-Stridbeck g, Olle Steinholtz b, Margareta Bengtsson, Katarina Henryson, Vanja Steinholtz, Joakim Jennefors, Peter Karlsson v, sHägersten a capella vo, under ledning av Kerstin Börjeson. Inspelad i Stockholm 2017–2019.

“Jag spelar Haydn efter en svart dag
och känner en enkel värme i händerna”

En strof ur Tomas Tranströmers ”Allegro” som kan ge introduktion till Elise Einarsdotters fint tillkomna musik i det här albumet. Till det vill jag själv tillägga att den ljuva musiken är som en tidig vacker sommarmorgon där ängsblommornas fukt och doft formar den kommande dagen. De fyra sviterna Amor, Desiderium, Caelum och Terra innehåller vardera fyra körstycken. Caelum har ett ordlöst stycke med piano och bas som huvudingrediens och med körbakgrund. Nämnas bör också de poeter som tonsatts. Där finns förutom nämnde Tomas Tranströmer, William Butler Yeats, Edward Estlin Cummings, Inger Christensen, Jarl Hemmer, Lars Forsell, K.G. Hammar, Margareta Melin och Lennart Hellsing. I denna samling av text och vacker musik finns ett religiöst stråk, en förtröstan som förstärks av de klart och varmt klingande rösterna. Troligen klingar Elise Einarsdotters nya musik ut tydligast och vackrast i kyrkorummets akustiska miljö. Men inspelningen som sådan är utomordentligt fin och kan avnjutas lika väl i det egna rummet. Kompositionerna är till en del som komna ur den klassiska nordiska körtraditionen. Men här och var smyger sig jazztoner och rytmer in och ger ytterligare näring till musiken i sin helhet. I den tidigare utgivna Suites for Solo Piano 1-4 hade musiken en andlig dimension utan att därför ge ett religiöst intryck. I den nu aktuella Suites for Voices & Instruments 1–4 finns den andliga dimensionen men nu med en religiös botten självklart förtydligad genom de enskilda poemen. Som jag ser det så har Elise Einarsdotter utvecklat sin musik i flera riktningar. Det blir påtagligt vid lyssning och i jämförelse med tidigare verk som exempelvis de som hon utförde med bland annat Lena Willemark och Jonas Knutson. En spännande fortsättning följer säkert!

Leif Wigh

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.