Abeleen, Staffan – pianist, orkesterledare

StaffanAbeleen c1961
Staffan Abeleen ca 1961

(2 april 1940 – 15 september 2008)

”Staffan Abeleens kvintett från Stockholm exploderade sedan i en soulföreställning utan like. Det är märkligt med vilken auktoritet och obändlig kraft Staffan and his soulmen lyckas förmedla sitt budskap…” Så skrev signaturen B.B. i OJ:s marsnummer 1961 efter en jazzträff i Västerås stadspark.

Staffan Abeleen föddes och växte upp i Sollentuna. Han började spela piano när han var fem   och fick sina första pianolektioner när han var sju. Han hade absolut gehör och spelade även klarinett och ventilbasun vid sidan av pianot; han spelade klassisk musik i skolorkestern och var ett tag även med ett dixieband.

I sena tonåren började han intressera sig för jazz, och han lärde känna tenorsaxofonisten Björn Netz och trumpetaren Lars Färnlöf som bägge spelade i ungdomsorkestern Sunsiders (knuten till ungdomsgården Sunside i Johannes församling i Stockholm.

Sommaren 1960 fick de jobb med norske rockstjärnan Per Elvis Granberg för en turné i folkparkerna. Det gjorde man också på en kommunal ungdomsokal/jazzklubb i Sollentuna, ”Soulville”, som i början av 1960-talet var Abeleen-kvintettens hemmascen, och med jazzevenemang varje vecka, som drog till sig unga musiker och lyssnare från hela Stockholmsområdet.

Bandets ”budskapsjazz” fick en egen framtoning av Färnlöfs nordiskt färgade, melodiskt vackra, och utpräglat rytmiska kompositioner. Den 16 maj 1961 fick Abeleens kvintett (med Göran Pettersson bas och Rune Carlsson trummor) äran att framträda som ”förband” till Thelonious Monks kvartett i Stockholms konserthus, vilket gav uppmärksamhet och ökad popularitet.

Samtidigt fortsatte Abeleen att vara brett musikaliskt verksam i andra sammanhang; hans trio ackompanjerade sålunda schlagersångaren Carli Tornehave i folkparkerna sommaren 1961, och framträdde hösten samma år med Lars Gullin och Harry Bäcklund.

I OJ:s omröstning om bästa jazzorkester 1962 kom Abeleens kvintett trea efter Arne Domnérus grupp och Harry Arnolds Radioband. Kvintetten framträdde i radio, bland annat med Monica Zetterlund, och på Gyllene Cirkeln i Stockholm, och den turnerade flera gånger framgångsrikt ute i Europa.

Abeleen fortsatte att samarbeta med Färnlöf även på 1970- och 80-talen. Han ingick också i gruppen Sansara med Färnlöf, Jojje Wadenius, Bernt Rosengren och trumslagaren Fredrik Norén, och han framträdde och gjorde inspelningar med bland andra Red Mitchell och Putte Wickman.

Vid sidan av spelandet studerade han pedagogik vid Stockholms Universitet där han 1977 anställdes som amanuens (lärare i statistik och forskningsmetodik). Senare blev han studierektor och prefekt, och förblev yrkesverksam där tills han gick i pension 2003.

Han deltog som klaviaturspelare i Soul Train, som av Rikskonserter utsågs till 1986 års ”Jazz i Sverige-grupp”, vilket innebar turné och skivinspelning, och i den ensemble som på scen (Stockholms Stadsmuseum) och skiva år 1995 framförde tenorsaxofonisten Göran Östlings musikal ”Bop Lovers” inspirerad av atmosfären på 1960-talets jazzrestaurang Gyllene Cirkeln.

Abeleen höll igång sin kvintett ända in på 2000-talet med bland andra Tommy Koverhult på saxofoner och Gustavo Bergalli eller Beril Lövgren på trumpet. Han var också en lång period på 1980- och 90-talen pianist i Sveriges Jazzband.

Artiklar:

Unga jazzmusiker X: Staffan Abeléen, OJ 1/1962

Lektor med behov att spela, OJ 12/1973

CD:

Staffan Abeleen, Lars Färnlöf Quintets 1961-66 (Dragon)

Lars Färnlöf, Heureka (Phono Suecia)

Göran Östling, Bop-Lovers (Estrad)

Sveriges Jazzband, High Society (Swede-Jazz)

Brand New, Svensk Jazzhistoria 1960-64 (Caprice)

Watch Out, Svensk Jazzhistoria 1965-69 (Caprice)