Muhal Richard Abrams: Celestial Birds

Karlrecords (karlrecords.net)
David Moore v, Leroy Jenkins vln, Anthony Braxton as, Maurice McIntyre ts, Muhal Richard Abrams cl, p, Leonard Jones b, Thurman Barker dr // Muhal Richard Abrams p, synth // Jay Clayton v, Roscoe Mitchell as, fl, George Lewis tmb, sousaphone, synth, Yousef Yancey theremin, Amina Claudine Myers p, elp, org, Muhal Richard Abrams p, synth, Leonard Jones b. Samlingsskiva med fyra spår från Levels and Degrees of Light (1968), The Hearinga Suite (1989), Think All, Focus One (1995) och Spihumonesty (1980).

Första gången jag såg Muhal Richard Abrams live var på Moers Festival i Tyskland 1977 (!). Då som medlem i Anthony Braxton Quintet. Makalöst. Jag hade hört honom innan på skiva men aldrig hört The Bird Song från lp:n Levels and Degrees of Light, Abrams första skiva i eget namn utgivet på Chicagobolaget Delmark redan 1968, och som är först ut på denna spännande samling som fokuserar på några av Abrams mer ”elektroniska” kompositioner.

The Bird Song – ett alltigenom majestätiskt intensivt stycke med musiker i högform. Ett dominant reverb och även kraftig panorering används som konstnärligt uttryck. Yes – underbart. Två kortare solostycken med Muhal Richard Abrams på piano och synthesizer följer. Här bjuds vi både Zappa- och Sun Ra-känning. Väldigt pianistiskt pianospel och rytmiskt svängigt synthspel. Spihumonesty – med sju musiker – avslutar. Bland dessa George Lewis som jag för första gången blev varse på just den där konserten i Moers 1977. Han var då helt okänd för mig. Han spelade där med Braxtons kvintett men gjorde även ett soloframträdande där han bland mycket annat, liksom också här, faktiskt också trakterade sousafon (!). Det här är riktig rymdmusik. Det är bara att skruva på hjälmen, låta sig räknas ner och åka med på en omvälvande intergalaktisk resa. Tyngdlös lycka.

En bra och spännande samling från tyska Karlrecords. En kulturgärning som lyfter fram Muhal Richard Abrams något bortglömda musik och ett lite bortglömt stort konstnärskap.

Per-Åke Holmlander

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.