Nischad jazzelectronica med Klabbes Bank

Foto: Leo Ahmed

Klabbes Bank, Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm Jazz Festival, 16 oktober 2020

Klabbes Bank har skapat sig en helt egen nisch på den svenska jazzscenen. Faktiskt så egen att begreppet jazz inte räcker till för att beskriva musiken. Det blir man varse varje gång man lyssnar på dem. Och tvångsmässigt tvungen att påtala.

Visst är det jazz när trombonisten Kristoffer Alehed och träblåsarna Pontus Hedström och Thomas Backman flyger iväg i solon. Men de är inte så många och de karaktäristiskt melankoliska blåsarrangemangen har mer med konstmusik än jazz att göra.

Inte för att det är något problem, jazzbegreppet är ju ytterst tänjbart. Men för att beskriva musiken korrekt är det till likaledes töjbara genrer som postrock och, framförallt, electronica man bör vända sig.

Banken är förstås inte ensamma om att filtrera sin jazz genom electronica. Men där andra vill ge musiken en klubbig prägel går det göteborgsbaserade gänget åt ett helt annat håll och placerar musiken mitt inne i ett polskt stålverk.

Det är talande att Klas-Henrik Hörngren skruvar på elektroniska manicker lika mycket som han använder sig av klaviaturerna. Detsamma gäller basisten Jakob Öhrvall (men visst spelar han på en elgitarr?) och trummisen Martin Öhman.

Nog är det omväxlande brutalt upphackat och skoningslöst statiskt, men där finns samtidigt något både sakralt och humoristiskt. Det är som om det regniga, kalla och stundtals dystopiska ändå mynnar ut i en musik som det är skönt att vara mitt inne i. En musik som, olikheterna till trots, får mig att tänka på Carla Bley.

Banken har, på gott och ont, en superstark profil. Därför blir jag lite glad när Thomas Backman och Pontus Hedström plockar fram varsin tvärflöjt någonstans i mitten av konserten. Det pekar åt ett lite annat håll och ger musiken en något ljusare och lättsammare framtoning.

Banken gör som vanligt en bra spelning men jag saknar några av de starkare låtarna, som Je Suis La Mer, och jag ser inte poängen med den överstyrda och grumliga ljudbilden.

Dan Backman

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.